Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/39113
Title: Social-Emotional Learning Activities and English Language Vocabulary
Authors: Chicaiza Redín, Verónica Elizabeth
Naranjo Sánchez, Karol Nayeli
Keywords: SOCIAL-EMOTIONAL LEARNING ACTIVITIES, ENGLISH VOCABULARY, INFLUENCE
Issue Date: 1-Jul-2023
Publisher: Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación-Carrera de Pedagogía de los Idiomas Nacionales y extranjeros
Abstract: The current investigation analyzed the influence of social-emotional learning (SEL) activities on the English language vocabulary. It is quantitative research with descriptive design with a total population of forty-five students (11 males and 33 females) in the first semester of Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros major at Universidad Técnica de Ambato. The data were collected through a survey with thirteen items (3 about personal information, 9 with a Likert scale, and 1 open-ended). It was validated by Cronbach’s Alpha and the Statistical Package for Social Science (SPSS) software in order to identify the level of reliability. In addition, participants answered those questions according to their experience in English vocabulary learning, in that way the hypothesis was proved through the chi-square, which showed that the alternative hypothesis was accepted. Furthermore, some social-emotional learning activities were described in the theoretical framework part, taking into consideration the main SEL competencies. Finally, in the analysis and results, it was established that there was a positive influence between social-emotional learning activities and the English language vocabulary, and it was determined which activity assisted in a better way of vocabulary learning according to participants.
Description: La presente investigación analizó la influencia de las actividades del aprendizaje socioemocional en el vocabulario del idioma inglés. Se trata de una investigación cuantitativa con diseño descriptivo con una población total de cuarenta y cinco estudiantes (11 hombres y 33 mujeres) del primer semestre de la carrera de Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros de la Universidad Técnica de Ambato. Los datos fueron recolectados a través de una encuesta con trece ítems (3 sobre información personal, 9 con escala de Likert y 1 de respuesta abierta). Fue validado por el Alfa de Cronbach y el software Statistical Package for Social Science (SPSS) para identificar el nivel de confiabilidad. Además, los participantes respondieron dichas preguntas de acuerdo a su experiencia en el aprendizaje de vocabulario en inglés, de esa forma se comprobó la hipótesis a través del chi-cuadrado, lo que arrojó que se acepta la hipótesis alternativa. Además, en la parte del marco teórico se describieron algunas actividades de aprendizaje socioemocional, tomando en consideración las principales competencias del aprendizaje socioemocional. Finalmente, en el análisis y resultados, se estableció que hubo una influencia positiva entre las actividades de aprendizaje socioemocional y el vocabulario del idioma inglés, y se determinó qué actividad ayudó de mejor manera al aprendizaje de vocabulario según los participantes.
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/39113
Appears in Collections:Carrera de Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
NARANJO KAROL TRABAJO FINAL-signed-signed-signed (1).pdf930,23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.