Anime Dr. Stone como recurso educomunicativo para el aprendizaje de conocimientos de la ciencia
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Date
2023-03
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Tècnica de Ambato, Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales, Carrera de Comunicaciòn
Abstract
Using didactic tools for teaching and learning is gaining popularity in the educational
field, in different subjects, not only fictional stories, books, didactic material
(geometric figures, plasticine, toys and others) are used, but, also audio and video for
a better understanding of knowledge, this category includes using films, reports,
documentaries, and currently, it is possible to use Japanese animation as an
educommunicational resource to encourage learning in a dynamic and entertaining
way.
For this reason, the present investigation proposes to describe the Dr. Stone anime as
an educommunicative resource for learning science knowledge. For which, a
qualitative methodology was obtained, the technique was narrative discourse analysis
that helped to validate the scientific content, and interviews with anime fans through
the Zoom platform.
The results showed that the Dr. Stone anime contains a lot of scientific knowledge,
divided into, inventions, data and terms, related to physics, chemistry and history of
the world. And yet, it is concluded that Dr. Stone serves as a reinforcement to learn
science knowledge, and encourages the viewer's curiosity
Description
Emplear herramientas didácticas para la enseñanza - aprendizaje está ganando
popularidad en el ámbito educativo, en diferentes asignaturas ya no solo se usan
cuentos de ficción, libros, material didáctico (figuras geométricas, plastilina, juguetes
y otros), sino también audio y video para una mejor comprensión del conocimiento.
En esta categoría se incluye películas, reportajes, documentales y actualmente es
posible emplear la animación japonesa como recurso educomunicacional para
incentivar el aprendizaje de forma dinámica y entretenida.
Por esta razón, la presente investigación propone describir el anime Dr. Stone como
recurso educomunicativo para el aprendizaje de conocimientos de la ciencia. Para lo
cual, se utilizó una metodología cualitativa, la técnica fue el análisis de discurso
narrativo que ayudó a validar los contenidos científicos, y las entrevistas a fans del
anime a través de la plataforma Zoom.
Los resultados demostraron que el anime Dr. Stone contiene una gran cantidad de
conocimientos científicos, divididos en inventos, datos y términos, relacionados a la
física, química e historia del mundo. No obstante, se concluye que Dr. Stone sirve
como refuerzo para aprender conocimientos de ciencia, incentivando la curiosidad del
espectador
Keywords
EDUCOMUNICACIÓN, EDUENTRETENIMIENTO