Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/38052
Title: Autoestima y habilidades sociales en estudiantes de enfermería
Authors: Vásquez de la Bandera Cabezas, Fabricio Alejandro Ps. Cl. Mg.
Moreno Moreno, Lisbeth Johana
Keywords: AUTOESTIMA
HABILIDADES SOCIALES
AUTOPERCEPCIÓN
ESTUDIANTE UNIVERSITARIO
Issue Date: 1-Mar-2023
Publisher: Universidad Técnica de Ambato/ Facultad de Ciencias de Salud /Carrera de Psicología Clínica
Abstract: Self-esteem acquires greater importance at the moment of interpersonal relationships; the positive or negative perception that the subject has will favor the development of social skills, allowing him/her to freely express his/her thoughts, opinions and feelings. The relationship between self-esteem and social skills was investigated, the population used was 493 nursing students, 119 men and 376 women between 17 and 36 years of age participated. The Rosenberg Self-Esteem Scale and the Goldstein Social Skills Scale were used to evaluate the variables. The study used a non-experimental design with a descriptive-correlational quantitative approach; cross-sectional, and the sampling technique used was non-probabilistic by convenience with inclusion and exclusion criteria. The results showed that there is a direct correlation of slight intensity (Rho=0.392) with a significance level of 0.001 (p= < .001). Therefore, it is concluded that the higher the level of self-esteem, the higher the level of social skills in nursing students and vice versa
Description: La autoestima adquiere mayor importancia al momento de relacionarse interpersonalmente, la percepción positiva o negativa que tenga el propio sujeto favorecerá al desarrollo de las habilidades sociales, permitiéndole expresar libremente sus pensamientos, opiniones y sentimientos. Se investigó la relación entre la autoestima y las habilidades sociales, la población utilizada fueron 493 estudiantes de enfermería, participaron 119 hombres y 376 mujeres entre edades comprendidas de 17 a 36 años. Para evaluar las variables se usó la Escala de Autoestima de Rosenberg y la Escala de Habilidades sociales de Goldstein. En el estudio se empleó el diseño no experimental con enfoque cuantitativo de tipo descriptivo - correlacional; de corte transversal, además la técnica de muestro utilizada fue no probabilística por conveniencia con criterios de inclusión y exclusión. Los resultados mostraron que existe correlación directa de intensidad leve (Rho=0.392) con un nivel de significancia de 0.001 (p= < .001). Por tanto, se concluye a mayor nivel de autoestima, mayor nivel de habilidades sociales en estudiantes de enfermería y viceversa.
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/38052
Appears in Collections:Psicología Clínica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
moreno_moreno_lisbeth_ final.pdf753 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.