Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/38020
Title: Autoconcepto y su relación con las creencias irracionales en adolescentes de bachillerato
Authors: Gavilanes Gómez, Guillermo Daniel Ps. Cl. Mg.
Carvajal Yépez, Carolina Mishell
Keywords: AUTOCONCEPTO
ADOLESCENTES
CREENCIAS IRRACIONALES
Issue Date: 1-Mar-2023
Publisher: Universidad Técnica de Ambato/ Facultad de Ciencias de Salud /Carrera de Psicología Clínica
Abstract: The self-concept is the individual's own characteristics, the beliefs of what one is, what one wants to be, what one manifests and wishes to manifest, it is not innate, but is formed from childhood and conditioned by the experience with family, friends and culture. That is why, when there is a low self-concept, emotional disturbances begin to predominate; anxiety, depression and/or irrational beliefs, which take the form of needs. The objective of the research was to determine the correlation between the dimensions of self-concept and irrational beliefs in high school adolescents. A non-experimental, descriptive, cross-sectional research design was used, with a sample composed of 134 participants between 14 and 18 years of age, with a mean of 15.7 years. The psychological items applied were the AF-5 self-concept questionnaire and the Calvete and Cardeñoso-TCI test of irrational beliefs. The results did not show normal distribution among the variables, so we proceeded with the application of non-parametric statistics such as Spearman's Rho test, determining that the dimensions of self-concept are directly related to irrational beliefs, social self-concept and perfectionism (Rho=values close to 0.1; p=<0.5) and indirectly (Rho=values close to -0.1; p=<0.5). Concluding that in adolescents the better the self-concept, the lower the irrational beliefs, with the exception of the irrational belief of perfectionism that is amplified by having a good self-concept
Description: El autoconcepto son las características propias del individuo, las creencias de lo que se es, se quiere ser, lo que se manifiesta y desea manifestar, no es innato, sino que se va formando desde la niñez y condicionando por la experiencia con la familia, amigos y cultura. Es por ello, que al existir un autoconcepto bajo, comienzan a predominar las perturbaciones emocionales; la ansiedad, depresión y/o creencias irracionales, mismas que toman forma de necesidades. El objetivo de la investigación fue determinar la correlación entre las dimensiones de autoconcepto y creencias irracionales en adolescentes de bachillerato. Se empleó un diseño de investigación no experimental, de alcance descriptivo y corte transversal, con una muestra compuesta de 134 participantes en edades comprendidas de 14 a 18 años con una media de 15.7 años. Los reactivos psicológicos aplicados son el Cuestionario de autoconcepto AF-5 y el Test de creencias irracionales de Calvete y Cardeñoso-TCI. Los resultados no demostraronxii distribución normal entre las variables, por lo que se procedió con la aplicación de una estadística no paramétrica como la prueba Rho de Spearman, determinando que las dimensiones de autoconcepto se relacionan con las creencias irracionales de manera directa, autoconcepto social y perfeccionismo (Rho=valores próximos a 0.1;p=< 0.5) e indirecta. (Rho =valores cercanos -0.1; p= <0.5). Concluyendo que en los adolescentes a mejor autoconcepto, menor serán las creencias irracionales, a excepción de la creencia irracional de perfeccionismo que se amplía al tener un buen autoconcepto
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/38020
Appears in Collections:Psicología Clínica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
carvajal_yépez_carolina_mishel_ final.pdf1,23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.