Gamification and the listening skill
No Thumbnail Available
Date
2023-02-01
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación- Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros
Abstract
The current research has a quantitative approach. On the flip side, listening skill is one
of the most important basic skills in the English language but unfortunately, many
teachers in schools, colleges, or educational centers do not take it into account, or think
that it is not an important skill. Moreover, if a student does not develop this skill in a
good way, he or she will not be able to understand what the teacher wants to transmit,
and if a student does not understand what a teacher says, he or she will not be able to
learn, and this is something worrying in students' learning process. The purpose of this
research is to determine the influence of gamification in the listening skill. The subjects
of the study were 18 first year students from CTT de los Andes Language Center. On
the other hand, the current work has a pre-experimental design, because the researcher
only used one course of students in order to apply the experiment in which a
standardized KET CAMBRIDGE test was applied as a pre-test to evaluate students'
listening skill. Then, students were exposed to gamifying activities to develop the
listening skill. Finally, a post-test was applied to the same group of students to verify
whether the previously applied activities were effective for developing the listening
skill. The results showed that gamification strategy has a positive influence on
students' listening skill, because they obtained higher scores, and especially they
improved in the listening for gist skill.
Description
La presente investigación tiene un enfoque cuantitativo. Por otra parte, la habilidad de
escuchar es una de las habilidades básicas más importantes de la lengua inglesa, pero
desgraciadamente, muchos profesores de colegios, institutos o centros educativos no
la tienen en cuenta, o piensan que no es una habilidad importante. Además, si un
alumno no desarrolla esta habilidad de buena manera, no podrá entender lo que el
profesor quiere transmitir, y si un alumno no entiende lo que un profesor dice, no podrá
aprender, y esto es algo preocupante en el proceso de aprendizaje de los alumnos. El
objetivo de esta investigación es determinar la influencia de la gamificación en la
habilidad de comprensión oral. Los sujetos del estudio fueron 18 estudiantes de primer
año del Centro de Idiomas CTT de los Andes. Por otro lado, el presente trabajo tiene
un diseño pre-experimental, debido a que el investigador utilizó un solo curso de
estudiantes para aplicar el experimento en el cual se aplicó una prueba estandarizada
KET CAMBRIDGE como un pre-test para evaluar la habilidad auditiva de los
estudiantes. A continuación, se expuso a los estudiantes a actividades de gamificación
para desarrollar la destreza auditiva. Por último, se aplicó un post-test al mismo grupo
de estudiantes para verificar si las actividades aplicadas previamente eran efectivas
para desarrollar la habilidad de escucha. Los resultados mostraron que la estrategia de
gamificación tiene una influencia positiva en la destreza auditiva de los estudiantes,
ya que obtuvieron puntuaciones más altas, y especialmente mejoraron en la destreza
de escuchar lo esencial.
Keywords
LISTENING SKILLL, GAMIFICATION, ACTIVITIES