Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/37226
Title: Storytelling strategy and the English vocabulary learning
Authors: Chimbo Cáceres, Elsa Mayorie
Valla Bonilla, Luis Miguel
Keywords: STORYTELLING, VOCABULARY LEARNING, ENGLISH LEARNING
Issue Date: 1-Feb-2023
Abstract: The main objective of this study was to investigate how the storytelling strategy promotes the improvement of ninth grade English vocabulary at "Unidad Educativa Hispano América". This research was developed with a quantitative approach and used a pre-experimental methodology. For level analysis, the Cambridge English A1 Movers test was used. This test was applied before and after the application of the narration strategy. The application of the strategy was in six interventions of 35 minutes each one during four weeks. Also, lesson plans based on CLT and TBLT were designed, for each intervention. The plans allowed students to work on activities that developed communication skills such as conversation, questions, and answers. On the other hand, support material such as flashcards and graphic organizers was used before each narration to help students to focus on the vocabulary. As a result, it was found that the narration strategy efficiently contributes to the development of students' English vocabulary because its content helps students understand the main ideas, grasp new words, improve spelling, recognize and use some academic words that that can apply them to have a better interaction and communication. Moreover, the strategy used helped the teacher to encourage students to develop their communication skills differently, being the promoter of the activities by developing their imagination by using guessing the new words and implementing those words to ask and answer questions in the communication.
Description: El presente estudio tuvo como objetivo principal investigar cómo la estrategia de narración de cuentos promueve el mejoramiento del vocabulario de inglés de grado noveno en la “Unidad Educativa Hispano América”. Esta investigación se desarrolló con un enfoque cuantitativo, y utilizó una metodología de preexperimental. Para el análisis del nivel se usó la prueba Cambridge English A1 Movers. Esta prueba se aplicó antes y después de la aplicación de la estrategia de narración. La aplicación de la estrategia fue en seis intervenciones de 35 minutos cada intervención durante cuatro semanas. También, para cada intervención se diseñaron planes de lecciones basados en CLT y TBLT. Los planes permitieron a los estudiantes trabajar en actividades que desarrollaron habilidades de comunicación como conversación, preguntas y respuestas. Por otro lado, se usó material de apoyo como las flashcards y organizadores gráficos antes de cada narración para así ayudar los estudiantes al enfoque del vocabulario. Como resultado, se encontró que la estrategia de narración contribuye de manera eficiente al desarrollo del vocabulario en inglés de los estudiantes porque su contenido ayuda a los estudiantes a comprender las principales ideas, captar nuevas palabras, mejorar la ortografía, reconocer y utilizar algunas palabras académicas que pueden aplicarlas para una mejor interacción y comunicación. Además, la estrategia utilizada ayudó al docente a alentar a los estudiantes a desarrollar sus habilidades de comunicación de manera diferente, siendo el promotor de las actividades al desarrollar su imaginación al adivinar las nuevas palabras e implementar esas palabras para hacer y responder preguntas en la comunicación
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/37226
Appears in Collections:Carrera de Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Final Thesis Miguel Valla Signed-signed (1).pdf1,52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.