Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/36769
Title: El estrés y su relación con la inteligencia emocional en docentes universitarios
Authors: Gavilanes Gómez, Guillermo Daniel, Psl Cl. Mg.
Poaquiza Sigcha, Luz Grimaneza
Keywords: INTELIGENCIA EMOCIONAL
ESTRÉS
PROFESORES UNIVERSITARIOS
Issue Date: 1-Sep-2022
Publisher: Universidad Técnica de Ambato/Facultad de Ciencias de la Salud/Carrera de Psicología Clínica
Abstract: Stress is the biological and psychological response to an agent, stimulus or stressor, which can be regulated by coping strategies that include emotional intelligence, which is the ability to recognize own and other people’s emotions and feelings. These terms were studied in university teachers due to the variety of activities that can trigger different emotional imbalances such as stress, therefore, the study identified the relationship between the level of stress and the dimensions of emotional intelligence in university teachers. The study is quantitative, with a correlation, transversal and non-experimental scope. A sample of 102 teachers is handled, 30 belong to the female gender, 72 to the male gender. The instruments applied are the Perceived Stress Scale and the Trait Meta-Mood Scale-24. The analyzed results showed the existence of a significant correlation between the level of stress and two dimensions of emotional intelligence, stress is related to the emotional care Rho= 0.264, p>0.05, emotional clarity, and stress Rho= 0.274, p>0.05, and there is not a statistically significant relationship between emotional regulation and stress. Also, there are no significant differences in terms of gender in the level of stress.
Description: El estrés es la repuesta biológica y psicológica frente a un agente, estímulo o estresor, que puede ser regulado por estrategias de afrontamiento que incluye a la inteligencia emocional que es la habilidad de reconocer las emociones y sentimientos propios y las demás personas. Estos términos fueron estudiados en los docentes universitarios debido a la variedad de actividades que realizan que pueden desencadenar diferentes desequilibrios emocionales como lo es el estrés, por tanto, el estudio realizado identificó la relación entre el nivel de estrés y las dimensiones de la inteligencia emocional en docentes universitarios. El estudio es de tipo cuantitativo, con alcance correlación, transversal y no experimental. Se maneja una muestra de 102 docentes, 30 pertenecen al género femenino, 72 al género masculino. Los instrumentos aplicados son la Escala de Estrés Percibido y el Trait Meta-Mood Scale–24. Los resultados analizados mostraron la existencia de una correlación significativa entre el nivel de estrés y dos dimensiones de inteligencia emocional, el estrés se relaciona con la atención emocional Rho= 0.264, p>0.05, claridad emocional y estes Rho= 0.274, p>0.05 y no existe una relación estadísticamente significativa entre regulación emocional y estrés, además no existen diferencias significativas en cuanto al género en el nivel de estrés.
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/36769
Appears in Collections:Psicología Clínica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Poaquiza Sigcha ,Luz Grimaneza SELLO-signed-signed.pdf404,88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.