Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/36443
Title: Use of film to improve critical thinking
Authors: Suárez Mosquera, Wilma Elizabeth
Mazón Solís, Diego Sebastián
Keywords: FILMS, CRITICAL THINKING, AND STUDENTS
Issue Date: 1-Sep-2022
Publisher: Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación- Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros
Abstract: Films are pedagogical tools which are crucial for improving critical thinking skills. The purpose of this research analyzes the influence that films have on the critical thinking skill. The participants of this research were 22 students from 7th semester at Universidad Técnica de Ambato. Also, this was a qualitative and quasi-experimental research. Furthermore, all the information was collected during three stages which were: pre-test, treatment, and post-test in 5 sessions. The pre-test contained 5 questions, and it was a test applied by the researcher and verified by experts. It was important to grade the pre-test with a rubric made by Center for Teaching, Learning and Technology at Washington State University, with a maximum possible grade of 42 points. After that, in the treatment stage, the researcher showed power point slides with information about elements of films, YouTube videos to give examples and worksheets to verify what they had learned, and of course the film “Stand by me”. At the end of the research, the researcher took the post-test which was the same as the pre-test. The average of the pre-test was of 22,4 over 42 points. Meanwhile, the post-test average was 24,4 over 42 points. Finally, the results demonstrated that students increased their critical thinking by using films and even though the sessions were not enough, with a longer period of treatment the experiment would have had a more noticeable improvement.
Description: Las películas son herramientas pedagógicas cruciales para mejorar las habilidades de pensamiento crítico. El objetivo de esta investigación es analizar la influencia que las películas tienen sobre las habilidades de pensamiento crítico. Los participantes de esta investigación fueron 22 estudiantes de 7mo semestre en la Universidad Técnica de Ambato. Esta es una investigación cualitativa y cuasi-experimental. Además, la información de esta investigación fue recolectada en tres etapas: la prueba previa, el tratamiento y la prueba posterior, en cinco sesiones. La prueba previa contiene 5 preguntas, fue creada por el investigador y verificada por expertos. Fue de gran importancia usar una rúbrica para poder calificar la prueba. Esta fue realizada por “Center for Teaching, Learning and Technology at Washington State University” y tiene un total de 42 puntos. La siguiente etapa fue el tratamiento, en la que el investigador mostró diapositivas con información acerca de los elementos de las películas, hojas de trabajo para practicar las habilidades de pensamiento crítico y la película “Stand by me”. Al final de la investigación, el investigador tomó la prueba posterior. Este fue la misma prueba que la prueba previa. El promedio de la prueba previa fue 22,4 sobre 42 puntos, mientras tanto el promedio de la prueba posterior fue 24,4 sobre 42 puntos. Finalmente, los resultados demuestran que los estudiantes incrementaron sus habilidades de pensamiento crítico, aunque las sesiones no fueron suficientes. Dado un lapso más amplio para aplicar el tratamiento, hubeira habido una mejora más notable.
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/36443
Appears in Collections:Carrera de Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MAZÓN_SOLÍS_DIEGO_SEBASTIÁN THESIS-signed (1)-signed-signed (1).pdf1,44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.