Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/35411
Title: Paneles digitales en el desarrollo de la grafomotricidad en niños de 3 a 5 años
Authors: Ibarra Torres, Oscar Fernando Ing. Mg.
Mayorga Santana, Victoria Elizabeth Lic.
Keywords: GRAFOMOTRICIDAD
PANELES
DIGITALES
ESTIMULACIÓN
DESARROLLO
Issue Date: 1-May-2022
Publisher: Universidad Técnica de Ambato / Facultad de Ciencias de la Salud / Centro de posgrados
Abstract: Due to confinement due to the health emergency caused by Covid-19, children have not had the opportunity to receive adequate stimulation, which is why this quantitative, descriptive, prospective study is proposed, in order to investigate an important part of development, the graphomotricity, being the driver of a dynamic process that will be consolidated in writing; 20 children between 3 and 5 years of age from the Center for Early Stimulation and Prenatal me Smile were studied, to meet the proposed objectives, the population was characterized at a mean age of 3.45 years with a standard deviation of 0.60, with a sex ratio of 1.85/1: male/female, with a direct question to the representative as an indicator, with the application of the Denver II Test, abnormal global development was classified by 50% and graphomotor development by 40%. These results allowed us to carry out this innovation proposal as a means of solving the problems encountered, designing and creating digital panels aimed at developing graphomotricity through the execution of activities with resolution of different levels of difficulty, in order to improve the skills of hands, fingers, establish better visual-motor coordination and better postural control from an early age and reduce future problems as much as possible.
Description: Debido al confinamiento como respuesta a la emergencia sanitara por la Covid-19 los niños no han tenido la oportunidad de recibir una estimulación adecuada, por lo que se plantea este estudio cuantitativo, descriptivo, prospectivo, a fin de indagar sobre una parte importante del desarrollo, la grafomotricidad, siendo el propulsor de un proceso dinámico que se consolidará en la escritura; se estudió a 20 niños comprendidos entre los 3 y 5 años de edad del Centro de Estimulación Temprana y Prenatal me Smile, para cumplir los objetivos propuestos se caracterizó a la población en una edad media de 3.45 años con un desvío estándar de 0.60; una razón por sexo de 1.85/1: hombre/mujer, se clasificó con la aplicación del Test de Denver II el desarrollo global anormal en un 50% y el de grafomotricidad tomado desde las destrezas de motricidad fina en un 40%. Estos resultados permitieron realizar esta propuesta de innovación como medio de solución a los problemas encontrados, diseñando y creando paneles digitales dirigidos a desarrollar la grafomotricidad mediante la ejecución de actividades con diferentes niveles de dificultad, para así mejorar las destrezas de manos, dedos, establecer una mejor coordinación visomotora y mejor control postural desde edades tempranas y disminuir en la medida de lo posible problemas futuros.
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/35411
Appears in Collections:Maestría en Estimulación Temprana mención intervención en el Neurodesarrollo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mayorga Santana Victoria Elizabeth.pdf2,04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.