Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/35387
Title: Estrategias para el desarrollo psicomotriz en niños menores de 2 años con desnutrición
Authors: Castañeda Sandoval, Jaddy Vanessa Md. Esp.
Loja Ferreira, Daysi Liliana Lcda.
Keywords: DESNUTRICIÓN
INFANTIL
DESARROLLO
PSICOMOTOR
TEST DENVER
Issue Date: 1-May-2022
Publisher: Universidad Técnica de Ambato / Facultad de Ciencias de la Salud / Centro de posgrados
Abstract: The present research work was oriented to the psychomotor development in children from 1 to 24 months of age with malnutrition, for which, it aims to identify the level of psychomotor development of children from 1 month to 24 months of age malnourished in the neighborhood of Gullanzhapa, Cuenca canton, Azuay province. The study was quantitative, descriptive and prospective, where the Denver test instrument was used to assess the psychomotor sphere. What has made it possible to demonstrate that the average age of the children is 13.76 months with a SD of 5.48, where there are more men than women, with a sex ratio of 1.7/1:M/F or 170/100; In the case of psychomotor development, the abnormal is 80% globally, dividing it by areas we find the percentages in abnormal are: fine and gross motor skills, the percentage of 60% in each of these areas. In language the result is 28%. Finally, in the area of social personnel the percentage was 24%.
Description: El presente trabajo de investigación se orientó al desarrollo psicomotriz en niños de 1 a 24 meses de edad con desnutrición, para lo cual, tiene como objetivo identificar el nivel de afectación desarrollo psicomotriz de los niños desnutridos de la edad mencionada del barrio de Gullanzhapa, cantón Cuenca, provincia del Azuay. El estudio fue cuantitativo, de tipo descriptiva y prospectiva, el instrumento que se utilizó como herramienta de evaluación el test Denver para valorar la esfera psicomotriz. Lo que ha permitido demostrar que la media de edad de los niños es de 13, 76 meses con un DS de 5,48, donde existen más hombres que mujeres, con una razón por sexo de 1,7/1:H/M o 170/100; en el caso del desarrollo psicomotriz el anormal es del 80% a nivel global, al dividirla por áreas encontramos los porcentajes en anormal son: motricidad fina y gruesa el porcentaje de 60% en cada una estas áreas. En lenguaje el resultado es de 28%. Finalmente, en el área de personal social el porcentaje fue de 24%.
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/35387
Appears in Collections:Maestría en Estimulación Temprana mención intervención en el Neurodesarrollo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LOja Ferreira Dsysi Liliana.pdf1,05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.