Songs and the speaking skill
No Thumbnail Available
Date
2022-04-01
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Tècnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación-Carrera de Pedagogìa de los Idiomas Nacionales y extranjeros
Abstract
Teaching a foreign language requires to use innovative tools to foster its learning
easily. For this reason, songs emerge as an entertaining, and innovative tool that help
students to learn a foreign language as English. Hence, the aim of this research was to
determine the effectiveness of using songs for improving the speaking skill. It was a
pre-experimental study with 38 participants of “Pedagogía de los Idiomas Nacionales
y Extranjeros” major at Universidad Técnica de Ambato. It was carried out in six
sessions for 3 weeks, where students took a pre-test, completed a questionnaire, were
part of the treatment with songs, and took a post-test. The test used as pre-test and
post-test was based on the KET exam, and the questionnaire was for students to
express their preferences about songs. During the treatment carried out in four
sessions, students performed different speaking activities based on songs. The
activities were based on learning new vocabulary, using grammar properly, improving
comprehension and fostering the interaction among students, through discussions
about the content of songs. After the intervention, students took a post-test. The data
obtained was analyzed and interpreted using the SPSS software. The results showed
that students are most likely to develop and improve the speaking skill using songs in
English.
Description
Enseñar una lengua extranjera requiere utilizar herramientas innovadoras para
fomentar su aprendizaje de forma fácil y pegadiza. Por esta razón, las canciones surgen
como una herramienta divertida e innovadora que ayuda a los estudiantes a aprender
una lengua extranjera como el inglés. Por lo tanto, el objetivo de esta investigación fue
determinar la efectividad del uso de canciones para mejorar la habilidad de hablar. Fue
un estudio pre-experimental con 38 participantes de la carrera de “Pedagogía de los
Idiomas Nacionales y Extranjeros” de la Universidad Técnica de Ambato. Se llevó a
cabo en seis sesiones durante 3 semanas, donde los estudiantes realizaron un pre-test,
completaron un cuestionario, fueron parte del tratamiento con canciones y realizaron
un post-test. El test utilizado como pretest y postest se basó en el examen KET, y el
cuestionario fue para que los alumnos expresaran sus preferencias sobre las canciones.
Durante el tratamiento realizado en cuatro sesiones, los alumnos realizaron diferentes
actividades de habla a partir de canciones. Las actividades se basaron en aprender
nuevo vocabulario, usar correctamente la gramática, mejorar la comprensión y
fomentar la interacción entre los estudiantes, a través de discusiones sobre el contenido
de las canciones. Después de la intervención, los estudiantes realizaron un post-test.
Los datos obtenidos fueron analizados e interpretados mediante el software SPSS. Los
resultados mostraron que es más probable que los estudiantes desarrollen y mejoren la
habilidad de hablar usando canciones en inglés.
Keywords
SONGS, SPEAKING SKILL, KET