El contenido informativo de los memes y la credibilidad en los usuarios de la red social Facebook del diario “El Comercio
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Date
2022-04
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Técnica de Ambato,Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales, Carrera de Comunicación Social
Abstract
Nowadays, social networks have become a new media of mass distribution on the
web, through them people can create, publish, interact and transmit information,
causing traditional media such as print media, television and radio to migrate to these
platforms and create virtual spaces, this has changed its traditional structure by an
interactive, changing and dynamic process.
This research aims to determine the credibility of users of the social network
Facebook of the newspaper "El Comercio" against the informative content of memes
disseminated by this medium, it is important to identify the type of content published
by the newspaper "El Comercio" and if this influences positively or negatively on its
readers.
To conduct this research, a quantitative approach was used, with which it was
possible to analyze and predict the behavior of the population through quantifiable
information, i.e., that could be expressed through numbers and verified. In addition, a
virtual survey was applied to 190 people through non-probabilistic "snowball"
sampling.
Through the content analysis on the 25 publications with informative memes of the
newspaper "El Comercio" disseminated by the social network Facebook in the date
January-March 2021, it was determined that its genre is 100% informative with
topics of health, politics, science and culture, in addition, the memes exposed in the
publications are humorous, reflective and motivational, these are complemented by
text and image.
Through the virtual survey it was determined that 73.7% of people use the newspaper
"El Comercio" for information through the social network Facebook, they believe
that the use of memes to inform is interesting, attractive and educational on the other
hand, when seeing this type of content, respondents would review the page that
spreads the news.
Description
Las redes sociales en la actualidad se han convertido en un medio novedoso de
difusión masiva en la web, mediante estas las personas pueden crear, publicar,
interactuar y transmitir información causando que los medios tradicionales de
comunicación como la prensa escrita, la televisión y la radio migren a estas
plataformas y creen espacios virtuales, esto ha modificado su estructura tradicional
por un proceso interactivo, cambiante y dinámico.
La presente investigación pretende determinar la credibilidad de los usuarios de la
red social Facebook del Diario “El Comercio” frente al contenido informativo de los
memes difundido por este medio, es importante identificar el tipo de contenido que
publica el diario “El Comercio” y si este influye de manera positiva o negativa en sus
lectores.
Para realizar esta investigación se utilizó un enfoque cuantitativo, con este método se
pudo analizar y predecir el comportamiento de la población a través de la
información cuantificable, es decir, que se pudo expresar mediante números y se
verificó. Además, se aplicó una encuesta virtual a 190 personas mediante el muestreo
no probabilístico “bola de nieve”.
Mediante el análisis de contenido sobre las 25 publicaciones con memes
informativos del diario “El Comercio” divulgados por la red social Facebook en la
fecha enero- marzo 2021 se determinó que su género es 100% informativo con
temáticas de salud, política, ciencia y cultura, además, los memes expuestos en las
publicaciones son de tipo humorístico, reflexivo y motivacional, estos se
complementan mediante el texto y la imagen.
A través de la encuesta virtual se determinó que el 73,7% de personas utilizan el
diario “El Comercio” para informarse mediante la red social Facebook, estos creen
que el uso de memes para informar es interesante, atractivo y educativo por otro lado
al ver este tipo de contenido los encuestados revisarían la página que difunde la
noticia.
Keywords
MEMES, INFORMACIÓN, CREDIBILIDAD, COMUNICACIÓN, RED SOCIAL