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Title: Etymology instruction and vocabulary learning
Authors: Vera de la Torre, Ana Jazmina
Miño Meneses, Raquel Johanna
Keywords: ETYMOLOGY, ETYMOLOGY INSTRUCTION, VOCABULARY LEARNING
Issue Date: 1-Mar-2022
Publisher: Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación-Carrera de Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros
Abstract: The present research delves to analyze the influence of Etymology instruction to enhance the vocabulary learning of sixth-semester University students in Ecuador. Twenty-six young adults were selected to be the experimental group who received the instruction. There was not a control group. Therefore, this was a pre-experimental study. A test was applied to assess their receptive vocabulary knowledge before and after the treatment. Treatment consisted of 5 one-hour sessions about key concepts of Etymology. Instruction included cognates, borrowings, word-formation processes, tracing the diachronic study of words, and basic Greek and Latin roots. Also, students learned how to use etymological dictionaries. Students' vocabulary learning only could be demonstrated by comparing their performance before and after the treatment. Therefore, the difference between their performance in both tests revealed an improvement of 1,46 points on their score average. It signified their progress regarding receptive vocabulary. A survey was applied to know students' perceptions towards the instruction. The majority of the participants agreed that Etymology permitted them to improve their receptive vocabulary size. Finally, statistical procedures such as the Wilcoxon test revealed a positive influence of Etymology instruction in students’ receptive vocabulary learning
Description: La presente investigación profundiza en el análisis de la influencia de la instrucción etimológica para mejorar el aprendizaje de vocabulario de los estudiantes universitarios de sexto semestre en Ecuador. Se seleccionaron 26 jóvenes para ser el grupo experimental que recibió la instrucción. No había un grupo de control. Por lo tanto, se trataba de un estudio pre experimental. Una prueba fue aplicada para evaluar sus conocimientos de vocabulario receptivo antes y después del tratamiento. El tratamiento consistió en 5 sesiones de una hora sobre los principales conceptos etimológicos. La instrucción incluía los cognados, los préstamos, los procesos de formación de palabras, el estudio diacrónico de las palabras y las principales raíces griegas y latinas. Además, los estudiantes aprendieron a utilizar diccionarios etimológicos. El aprendizaje de vocabulario sólo pudo demostrarse comparando su rendimiento antes y después del tratamiento. De esta manera, la diferencia entre su rendimiento en ambas pruebas reveló una mejora de 1,46 puntos en su promedio general. Esto significó su progreso en cuanto al vocabulario receptivo. Se aplicó una encuesta para conocer las percepciones de los estudiantes respecto a la instrucción. La mayoría de los participantes estaba de acuerdo en que la Etimología les permitió mejorar su vocabulario receptivo. Por último, procedimientos estadísticos como la prueba de Wilcoxon revelaron una influencia positiva de la instrucción de Etimología en el aprendizaje del vocabulario receptivo de los participantes.
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/34679
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