Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/32819
Title: Efectividad de los instrumentos de tamizaje de alteraciones del desarrollo psicomotor utilizados en niños de tres cinco años
Authors: Neto Mullo, Becker Santiago Dr. Esp.
Jumbo Salazar, Freddy Fernando Md.
Keywords: DESARROLLO PSICOMOTOR
EFECTIVIDAD
TEST DENVER
TEST PRUNAPE
Issue Date: 1-Apr-2021
Publisher: Universdidad Técnica de Ambato/Facultad de Ciencias de la Salud/Centro de posgrados
Abstract: The objective of this research was to know the effectiveness of the Denver test and the Prunape test in detecting alterations in psychomotor development in children between three and five years of age. The study had a qualitative and quantitative approach methodology, the mixed design was sequential exploratory with a field research modality. The study sample consisted of 245 children from 3 to 5 years of age, who are studying at the Anibal Salgado Educational Institution at the preschool and school level. The results were obtained that the Denver test has a screening validity of 94% while the Prunape test with a result of 97%. Considering, sensitivity: in the Denver test 56%, on the other hand, the Prunape test obtained 80% sensitivity, which indicates that the latter has the least amount of variation of alterations that it intends to measure. Finally, the specificity of the tools was considered, where the Denver test had 95% and the Prunape test with 100%, that is, in any population that applies this instrument with this cut-off point, almost 100% of children who have suspected alterations in psychomotor development. It was concluded that the most effective screening instrument for determining alterations in psychomotor development is the Prunape test, considering relevant aspects such as the result of each instrument evaluation, validity indicators, prevalence index and application time.
Description: La presente investigación tuvo como objetivo conocer la efectividad del test Denver y el test Prunape en la detección de alteraciones del desarrollo psicomotor en niños de tres a cinco años de edad. El estudio contó con una metodología de enfoque cualitativo y cuantitativo, el diseño mixto fue exploratorio secuencial con una modalidad de investigación de campo. La muestra de estudio fue de 245 niños de 3 a 5 años de edad, que cursan sus estudios en la Institución Educativa Aníbal Salgado en el nivel de preescolar y escolar. Se obtuvo como resultados que el test Denver tiene una validez de tamizaje del 94% mientras que el test Prunape con un resultado del 97%. Considerando, a sensibilidad: en el test Denver el 56%, por otro lado, el test Prunape obtuvo el 80% de sensibilidad, lo que indica que éste último tienen la menor cantidad de variación de alteraciones que pretende medir. Para finalizar, se consideró la especificidad de las herramientas, en donde el test Denver contó con el 95% y el test Prunape con el 100% es decir, en cualquier población que se aplique este instrumento con este punto de corte se podrían detectar a casi el 100% de niños que tienen sospecha de alteraciones en el desarrollo psicomotor. Se concluyó, que el instrumento de tamizaje más efectivo para la determinación de alteraciones del desarrollo psicomotor es el test Prunape en consideración a aspectos relevantes como el resultado de cada evaluación por instrumentos, indicadores de validez, índice de prevalencia y tiempo de aplicación.
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/32819
Appears in Collections:Especialidad en Medicina Familiar y Comunitaria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
12._jumbo_salazar_freddy_fernando (1).pdf1,67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.