Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/32765
Title: The sensory scaffolding and its impact on the teaching - learning process of the English language in the students
Authors: Escalante Gamazo, Marbella Cumandá
Quilapanta Unapucha, Sandra Mariela
Keywords: ESTÍMULOS SENSORIALES
ENGLISH
VOCABULARY
TEACHING
LEARNING
VISUAL AIDS
ILLUSTRATIONS
MANIPULATIVES
PICTURES
DEMONSTRATIONS
Issue Date: 1-Apr-2021
Abstract: This research is focused on the analysis of the impact of sensory scaffolding on the development of the vocabulary of the English language in 9th grade students of EGB of Unidad Educativa "San José de Poaló". This study was based on a quantitative approach that included the collection, analysis and interpretation of data obtained. Likewise, a quasi-experimental design was implemented. In the same way, this research was bibliographic since the variables were supported by previous studies. It was also an exploratory study since it tried to discover the reasons why the students did not have enough vocabulary in English. The population consisted of 20 students of 9th grade. The data was collected through the application of a survey to the participants to identify the most appropriate activities based on sensory scaffolding supports to implement them in the English class. The questionnaire was applied in an online modality; the survey consisted of ten questions related to the variables analyzed in the study. In the same way, a pre-test was applied to measure the vocabulary level of the students. The pre-test contained fifty-two words, which were considered relevant since they were part of daily life conversation topics. After applying the pre-test, the sensory scaffolding activities were applied in the English lessons to teach specific vocabulary according to the students’ academic level. Once the activities were completed, a post-test was applied to identify if there was any increase in the students' vocabulary level. These data were analyzed using descriptive statistics. The results of the hypothesis verification made it possible to ensure that in the experimental group a significant increase in the average of the post-test was observed, in this way it was possible to confirm the alternative hypothesis: The use of sensory scaffolding strategies allows the development of vocabulary among 9th grade students.
Description: La presente investigación está enmarcada en el análisis del impacto de los estímulos sensoriales en el desarrollo del vocabulario del idioma inglés en los estudiantes de 9no grado de EGB de la Unidad Educativa “San José de Poaló”. Este estudio se basó en un enfoque cuantitativo el cual consistió en la recolección, análisis e interpretación de los datos obtenidos. De igual forma, se implementó un diseño cuasi-experimental. Fue una investigación bibliográfica ya que las variables estuvieron respaldadas por estudios previos. La población estuvo conformada por los 20 estudiantes de 9no grado. Los datos se recolectaron a través de la aplicación de una encuesta a los participantes para identificar las actividades más adecuadas para ser diseñadas basadas en los materiales sensoriales. La encuesta se aplicó a través de un formulario en línea y estuvo conformada por diez preguntas relacionadas con las variables analizadas en la investigación. De igual forma se aplicó un pre-test para medir el nivel de vocabulario de los estudiantes. En el pre-test se incluyeron cincuenta y dos palabras, las cuales se consideraron relevantes ya que se usaban en situaciones de la vida diaria. Después de aplicar el pre-test, se implementaron las diversas actividades basadas en estímulos sensoriales para la enseñanza y el aprendizaje de vocabulario específico requerido en su nivel académico. Una vez concluidas las actividades, se aplicó un post-test para identificar si hubo algún incremento en el nivel de vocabulario de los estudiantes. Estos datos fueron analizados usando estadística descriptiva. Los resultados de la verificación de la hipótesis evidenciaron que el grupo experimental obtuvo un incremento en los resultados obtenidos en el post-test, de esta manera fue posible confirmar la hipótesis alternativa: El uso de estrategias de andamiaje sensorial permiten desarrollar el vocabulario en los estudiantes de 9no grado.
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/32765
Appears in Collections:Maestría en Pedagogía de los Idiomas mención Inglés

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lcda. Sandra Mariela Quilapanta Unapucha.pdf3,17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.