Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/32527
Title: Síndrome de burnout y su relación con lasdistorsiones cognitivas en docentes
Authors: Lara Salazar, Cristina Mariela Ps. Inf. Mg.
Toapanta Aviles, Kevin Fernando
Keywords: SÍNDROME_BURNOUT
DISTORSIÓN_COGNITIVA
DOCENTES
PENSAMIENTOS_AUTOMÁTICOS
AGOTAMIENTO
Issue Date: 1-Mar-2021
Publisher: Universidad Técnica de Ambato/Facultad de Ciencias de la Salud/Carrera de Psicología Clínica
Abstract: The present study had as objective to identify the relationship between the burnout syndrome and the cognitive distortions prevalent in teachers, the study was made with a sample of 120 teachers of both sexes from two schools. The burnout syndrome is understood as the answer to the prolonged labor stress and its evaluation was done with the Maslach Burnout Inventory (MBI) which measures the three theoretical dimensions of the burnout: emotional exhaustion, depersonalization and personal accoplishment; on the other hand, the cognitive distortions are defined as the wrong reasoning or the distorted interpretation of the reality, this variable was evaluated through of the Inventory of Automatic Thoughts of Ruiz and Lujan (1991) this test identifies the type of predominant cognitive distortion in the evaluated person. The statistical program SPSS was used through the X2 test for the analysis of the data. Through the application of Pearson's Chi-square test and Fisher's exact test, the investigation found that there is a positive correlation between burnout syndrome and cognitive distortions [X^2(6) = 26,739, p<0.05, N=120]. In this way, the study concluded that both variables are correlational, in addition, about 50% of participants have high levels of burnout syndrome as well as a range between 1 to 5 prevalent cognitive distortions. The most frequent distortions were the Heaven´s reward fallacy, Catastrophizing, Filtering, Should fallacy and Always being right.
Description: La presente investigación tuvo como objetivo identificar la relación entre el síndrome de burnout y las distorsiones cognitivas prevalentes en docentes, el estudio se desarrolló con una muestra de 120 docentes de ambos sexos de dos unidades educativas. El síndrome de burnout se entiende como la respuesta al estrés laboral prolongado y su evaluación se realizó con el Maslach Burnout Inventory (MBI) el cual mide las tres dimensiones teóricas del burnout: agotamiento emocional, despersonalización y realización personal; por otro lado, las distorsiones cognitivas se definen como el razonamiento erróneo o la interpretación distorsionada de la realidad, esta variable se evaluó mediante el Inventario de Pensamientos Automáticos de Ruiz y Lujan (1991) el mismo que identifica el tipo de distorsión cognitiva predominante en la persona evaluada. Para el análisis de datos se utilizó el programa estadístico SPSS a través de la prueba X2, es así que, por medio de la aplicación de la prueba de Chi cuadrado de Pearson y la prueba exacta de Fisher, se encuentra que existe una correlación positiva entre el síndrome de burnout y las distorsiones cognitivas [𝑋 (6) = 26,739, p<0.05, N=120]. De esta manera, se llega a la conclusión de que ambas variables son correlacionales, además, cerca del 50% de los participantes presentan niveles considerables de síndrome de burnout al igual que un rango que oscila entre 1 a 5 distorsiones cognitivas prevalentes, las distorsiones más frecuentes en la población fueron la Falacia de recompensa divina, Visión catastrófica, Filtraje, Falacia del debería y Falacia de razón.
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/32527
Appears in Collections:Psicología Clínica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TOAPANTA AVILES KEVIN FERNANDO -m-.pdf2,55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.