Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/32403
Title: Percepción sobre la educación virtual, en olescentes de la parroquia salasaca, durante la pandemia del covid-19
Authors: Moyano Calero, Willian Eudrilir Lic. Mg.
Chicaiza Anancolla, Aida Marina
Keywords: COVID-19
EDUCACIÓN VIRTUAL
PERCEPCIÓN
ADOLESCENTES
Issue Date: 1-Mar-2021
Publisher: Universdidad Técnica de Ambato/Facultad de Ciencias de la Salud/Carrera de Enfermería
Abstract: Introduction: Due to COVID-19, the Ecuadorian government ruled confinement with suspension of educational activities, at all levels, this is the case of educational establishments, which welcome children and adolescents, in this case the second who had to accept a new education, the new modality unleashed countless disagreements, making notable the lack of preparation of the Ministry of Education regarding the use of technologies and the training of teachers, in the case of public schools, while in private schools, It was taken as a great challenge and only those with sufficient resources to face this change came to the fore. Objective: to analyze the perception of virtual education from the point of view of adolescents in the Salasaca parish during the COVID-19 pandemic. Methodology: the study has a qualitative approach, aimed at thinking about a social issue, in addition, the descriptive method with a field research design was used since the facts were transferred to the place, it was considered to apply a semi-structured interview as a technique for the collection data that was applied by the researcher going to the homes of adolescents; With a total of 13 interviews, the same ones that correspond to 7 women and 8 men, between 15 and 18 years old respectively, it was possible to obtain information about 13 students under study, based on inclusion and exclusion criteria. Results: The results show that the reality of these is out of hand, since the teachers are not sufficiently qualified to teach the chair under this modality, however the economic status, in some homes were precarious, on the other hand, the individuals were not are familiar with this type of learning, it was observed that adolescents handled negative feelings due to confinement, and in other cases they reflected frustration, by not acquiring enough knowledge. Conclusions: Virtual education did not meet the expectations of the study subjects during the COVID-19 pandemic, as they considered that it was not adequate in relation to the face-to-face modality, to which they were accustomed.
Description: Introducción: Debido al COVID-19, el gobierno ecuatoriano dictaminó confinamiento con suspensión de actividades educativas, en todos los niveles, este es el caso de los establecimientos educativos, que acogen a niños y adolescentes, en este caso los segundos a quienes les tocó aceptar una nueva educación, la nueva modalidad desencadenó un sinfín de inconformidades haciéndose notable la falta de preparación del Ministerio de Educación en cuanto al uso de las tecnologías y la capacitación de docentes, en el caso de los centros educativos públicos, mientras que en los privados, fue tomada como un gran desafío y solo salieron a flote las que contaban con recursos suficientes para afrontar este cambio. Objetivo: analizar la percepción sobre la educación virtual desde el punto de vista de los adolescentes de la parroquia de Salasaca durante la pandemia del COVID-19. Metodología: el estudio es de enfoque cualitativo, dirigido al pensamiento sobre un tema social, además se utilizó, el método descriptivo con un diseño de investigación de campo pues se trasladó al lugar los hechos, se consideró aplicar una entrevista semiestructurada como técnica para la recolección de datos que fue aplicado por la investigadora acudiendo a los domicilios de los adolescentes; siendo un total de 13 entrevistas, las mismas que corresponden a 7 mujeres y 8 hombres, de entre 15 a 18 años respectivamente, se pudo obtener información acerca de 13 estudiantes objeto de estudio, en base a criterios de inclusión y exclusión. Resultados: Los resultados evidencian que la realidad de estos se sale de las manos, pues los maestros no se encuentran lo suficientemente capacitados para impartir la cátedra bajo esta modalidad, sin embargo el status económico, en algunos hogares fueron precarios por otro lado los individuos no se encuentran familiarizados con este tipo de aprendizaje, se pudo percibir que los adolescentes manejaron sentimientos negativos debido al confinamiento, y en otros casos reflejaron frustración, al no adquirir el suficiente conocimiento. Conclusiones: La educación virtual no cumplió las expectativas de los sujetos de estudio durante la pandemia COVID-19, pues consideraron que no fue adecuada en relación a la modalidad presencial, a la que estaban acostumbrados.
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/32403
Appears in Collections:Enfermería

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CHICAIZA ANANCOLLA AIDA MARINA-M.pdf449,41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.