Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/31190
Title: Los factores de riesgo psicosocial y el desempeño laboral en los docentes de la Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación en la Universidad Técnica de Cotopaxi
Authors: Velastegui Hernández, Rommel Santiago
Cajas Almache, Karol Lizbeth
Keywords: RIESGOS PSICOSOCIALES, DESEMPEÑO LABORAL, PRODUCTIVIDAD
Issue Date: 1-Aug-2020
Publisher: Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación-Carrera de Psicología Industrial
Abstract: The research work carried out, has as main objective to analyze the influence of psychosocial risk factors in teachers of the Faculty of Humanities and Education, where we intend to identify, assess, correct the identified risk factors in order to protect the physical, psychology and social health in university teachers improving the quality of life at work and organizational efficiency. To develop this research, the study area was first delimited by identifying the needs for the proposed topic, then using a quantitative approach, we established a methodology validated by the Ministry of Labor, applying the psychosocial risk assessment questionnaire to identify work performance with a sample of 79 university professors of the career. The database "psychosocial assessment questionnaire in work spaces" was analyzed by a correlation of directly proportional (positive) variables with a coefficient of 0.445 in the Spearman Rho statistic.
Description: El trabajo de investigación realizado, tiene como principal objetivo analizar la influencia de los factores de riesgo psicosocial en los docentes de la Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación, donde pretendemos identificar, valorar, corregir los factores de riesgo identificados a fin de precautelar la salud física, psicología y social en los docentes universitarios mejorando la calidad de vida en el trabajo y la eficiencia organizativa. Para desarrollar esta investigación primero se delimito el área de estudio identificando las necesidades para el tema propuesto, posteriormente al utilizar un enfoque cuantitativo establecimos una metodología validada por el Ministerio del Trabajo, realizando la aplicación del cuestionario de evaluación de riesgo psicosocial para identificar el desempeño laboral con una muestra de 79 Docentes universitarios de las diferentes carreras. La base de datos "cuestionario de evaluación psicosocial en espacios laborales" fueron analizados por una correlación de variables directamente proporcional (positiva) con un coeficiente del 0,445 en el estadígrafo Rho de Spearman.
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/31190
Appears in Collections:Carrera Psicología Industrial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
175447321-1 Cajas Almache Karol Lizbeth.pdf1,86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.