Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/25627
Title: “El juego simbólico en el desarrollo cognitivo de los niños de 3 a 4 años en la unidad educativa Nueva Era”
Authors: Ruiz Olarte, Ana Mercedes Dra. Mg.
Chicaiza Chicaiza, Lourdes Susana
Keywords: DESARROLLO_COGNITIVO
JUEGOS_ SIMBÓLICOS
ESTIMULACIÓN
ATENCIÓN
MEMORIA
Issue Date: 1-Jun-2017
Publisher: Universidad Técnica de Ambato - Facultad de Ciencias de la Salud - Carrera de Estimulación Temprana
Abstract: The present research project was developed with the objective of determining how the symbolic game influences the cognitive development in children from 3 to 4 years, for which a cross-sectional descriptive methodology was used that included 30 children from the Educational Unit Nueva Era, from the city of Ambato, in the province of Tungurahua, who were selected under inclusion and exclusion criteria. The investigation was directed to the cognitive area in these infants, for which symbolic games were included in the educational plan that the institution manages. The intervention process was carried out for 4 months, three times a week with the use of didactic material of the establishment and under supervision of the teacher guide, as an evaluation instrument was used the observation technique and activities of the Portage Guide, which Allowed to conclude that the symbolic game if it influences the cognitive development of the children of 3 to 4 years of the New Age Educational Unit, this was evidenced in a greater degree of performance to solve activities and proposed problems.
Description: El presente proyecto de investigación se desarrolló con el objetivo de determinar cómo el juego simbólico influye en el desarrollo cognitivo en los niños de 3 a 4 años, para lo cual se utilizó una metodología transversal de cohorte descriptivo que incluyó a 30 niños de la Unidad Educativa Nueva Era, de la ciudad de Ambato, en la provincia de Tungurahua, quienes fueron seleccionados bajo criterios de inclusión y exclusión. La investigación se dirigió al área cognitiva en dichos infantes, para lo cual se incluyó juegos simbólicos en el plan educativo que maneja la institución. El proceso de intervención se efectuó durante 4 meses, tres veces por semana con el uso de material didáctico propio del establecimiento y bajo supervisión de la maestra guía, como instrumento evaluativo se utilizó la técnica de la observación y las actividades de la Guía Portage ,que permitieron concluir que el juego simbólico si influye en el desarrollo cognitivo de los niños de 3 a 4 años de la Unidad Educativa Nueva Era, ello se evidenció en un mayor grado de desempeño para resolución de actividades y problemas propuestos.
URI: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/25627
Appears in Collections:Estimulación Temprana

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Susana Chicaiza 3.pdf2,6 MBAdobe PDFView/Open
DERECHO DE AUTOR-3.pdf228,84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.