Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/25277
Title: La gestión de cobranzas y la cartera vencida del Gobierno Autónomo Descentralizado Municipal del Cantón Cevallos provincia de Tungurahua en el año 2015
Authors: DT - Moscoso Córdova, Jeanette Lorena
Cunalema Dias, Edwin Xavier
Keywords: GESTIÓN DE COBRANZAS
CARTERA VENCIDA
COBRO FLEXIBLE
GOBIERNO AUTÓNOMO DESCENTRALIZADO MUNICIPAL
Issue Date: May-2017
Publisher: Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Contabilidad y Auditoría. Carrera Contabilidad y Auditoría
Citation: BFCAUD: T3984i
Abstract: In the present analysis, a study is carried out on collection management in the Cevallos Municipal Decentralized Autonomous Government, and how it affects the past due portfolio, one of the problems that was evidenced in the analysis is that it is not Properly applying the collection processes, in addition to not having internal guidelines of flexible collection to the taxpayers and therefore there is no recovery of the portfolio, as opposed to decreasing the portfolio this increases. This set of factors means that the institution does not manage to optimally collect the values that are in the past due portfolio. Within the proposal was developed the design of a flow chart for better management of the collection process, through the establishment of internal guidelines that will reduce the index of the poor recovery of the portfolio and also the design of a manual of functions directed to the Treasury department; Where the municipal treasurer and two officials in charge of collecting the money in terms of taxes, fees and contributions (collectors) perform this function to the benefit of the entity and make effective the fulfillment of the service to the community in the priority needs.
Description: En el presente análisis se lleva a cabo un estudio a la gestión de cobranzas en el Gobierno Autónomo Descentralizado Municipal de Cevallos, y de qué manera incide en la cartera vencida, uno de los problemas que se evidenció en el análisis, es que no se está aplicando de manera adecuada los procesos de cobranza, además de no poseer lineamientos internos de cobro flexible hacia los contribuyentes y por ende no existe una recuperación de la cartera, al contrario de disminuir la cartera esta se incrementa. Este conjunto de factores hace que la institución no logre recaudar de manera óptima los valores que se encuentran en cartera vencida. Dentro de la propuesta se desarrolló el diseño de un flujograma para el mejor manejo del proceso de cobranza, a través del establecimiento de lineamientos internos que permitirá disminuir el índice de la deficiente recuperación de la cartera y además el diseño de un manual de funciones dirigido al departamento de tesorería; donde desempeña sus funciones la tesorera municipal y dos funcionarios encargados de la recaudación del dinero en cuanto a impuestos, tasas y contribuciones (recaudadores) esto en beneficio para la entidad y efectivizar el cumplimiento del servicio a la colectividad en las necesidades prioritarias.
URI: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/25277
Appears in Collections:Contabilidad y Auditoria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T3984i.pdf2,25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.