Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/41389
Title: Inteligencia emocional y flexibilidad psicológica en estudiantes universitarios
Authors: Vargas Espín, Alba del Pilar Psc. Cl. Mg.
Gómez Muñoz, Anthony Andree
Keywords: EMOCIONES
FLEXIBILIDAD PSICOLÓGICA
INTELIGENCIA
INTELIGENCIA EMOCIONAL
Issue Date: 1-Mar-2024
Publisher: Universidad Técnica de Ambato/Facultad de Ciencias de la Salud/Carrera de Psicología Clínica
Abstract: Emotional intelligence emphasizes the ability to attend to, understand and process one's own and others' emotions, while psychological flexibility focuses on connecting with the present moment and the ability to react to changing situations appropriately. The main objective of this research was to determine the relationship between emotional intelligence and psychological flexibility in university students. The study was carried out by means of a non experimental, cross-sectional, quantitative, descriptive-correlational design. With an initial population of 881 students to which a non-probabilistic convenience sampling was applied with a final sample of 235 participants (72 men and 163 women), with an age range of 18 to 30 years. The scale for the evaluation of the expression, management and recognition of emotions (TMMS-24) was used to evaluate emotional intelligence and the Acceptance Action Questionnaire II (AAQ-II) was used to evaluate psychological flexibility. The results showed a slight positive relationship (Rho=0.378, p<.001) between the emotional attention dimension and psychological flexibility. The conclusion was that the greater the emotional intelligence, the greater the psychological flexibility.
Description: La inteligencia emocional enfatiza en la habilidad para atender, comprender y procesar las emociones propias y de los demás; mientras que la flexibilidad psicológica se centra en conectar con el momento presente y la capacidad de reaccionar a situaciones cambiantes de manera adecuada. La presente investigación tuvo como objetivo principal determinar la relación entre inteligencia emocional y flexibilidad psicológica en estudiantes universitarios. El estudio se realizó mediante un diseño no experimental, de corte transversal, de tipo cuantitativo, descriptivo – correlacional. Con una población inicial de 881 estudiantes al que se aplicó un muestreo no probabilístico por conveniencia con una muestra final de 235 participantes (72 hombres y 163 mujeres), con un rango de edad de 18 a 30 años. Se aplico la escala para la evaluación de la expresión, manejo y reconocimiento de emociones, (TMMS-24) que fue utilizada para evaluar inteligencia emocional y para evaluar flexibilidad psicológica se utilizó el cuestionario de Aceptación Acción II (AAQ- II). Los resultados arrojaron una relación positiva leve (Rho=0.378, p<.001) entre la dimensión atención emocional y flexibilidad psicológica. Concluyendo que, a mayor inteligencia emocional, mayor flexibilidad psicológica.
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/41389
Appears in Collections:Psicología Clínica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
antony_goomez - s.pdf1,01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.