Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/39850
Title: Inteligencia emocional y dependencia emocional en estudiantes universitarios
Authors: Vargas Espín, Alba del Pilar
Villena Barrera, Johana Lizbeth
Keywords: Dependencia
Inteligencia emocional
Inteligencia
Emociones
Issue Date: 18-Sep-2023
Publisher: Universidad Técnica de Ambato/ Facultad de Ciencias de Salud /Carrera de Psicología Clínica
Abstract: Emotional intelligence is the ability and capacity to control thoughts, feelings and emotions; while emotional dependence comprises cognitive, emotional, motivational and behavioral aspects focused on the other person for personal satisfaction. The interest in these variables, which are part of the important dimensions of the human being, led to this study, whose objective was to determine the relationship between emotional intelligence and emotional dependence in university students; by means of a non - experimental, cross-sectional, quantitative, descriptive-correlational design. It had a sample of 827 university students over 18 years of age, chosen through inclusion and exclusion criteria. The Trait Meta-Mood Scale (TMMS-24) test was applied to evaluate emotional intelligence and the Emotional Dependence Questionnaire (CDE). The results showed that there is a slight positive relationship between the attention dimension of emotional intelligence and emotional dependence (Rho= 0.338 p <0.05), a slight negative relationship between clarity and emotional dependence (Rho= -0.103 p <0.05) and a slight negative relationship between repair and emotional dependence (Rho= -0.106 p <0.05). It is concluded that the greater the emotional attention, the greater the emotional dependence, while the less emotional clarity and repair, the greater the emotional dependence.
Description: La inteligencia emocional es la habilidad y la capacidad de controlar pensamientos, sentim ientos y emociones; mientras que la dependencia emocional comprende aspectos cognitivos, emocionales, motivacionales y conductuales centrados en la otra persona para la satisfacción personal, el interés sobre estas variables que son parte de las dimensiones importantes del ser humano han llevado a plantearse este estudio, que tuvo como objetivo determinar la relación entre inteligencia emocional y dependencia emocional en estudiantes universitarios; mediante un diseño no experimental, transversal, de tipo cuantitativo, descriptivo-correlacional. Tuvo una muestra de 827 estudiantes universitarios mayores de 18 años, elegidos a través de criterios de inclusión y exclusión. Se aplicó el test Trait Meta-Mood Scale (TMMS-24) para evaluar inteligencia emocional y el Cuestionario de Dependencia Emocional (CDE). Los resultados mostraron que existe una relación positiva leve entre la dimensión de atención de la inteligencia emocional con la dependencia emocional (Rho= 0.338 p <0.05), una relación negativa leve entre claridad y dependencia emocional (Rho= -0.103 p <0.05) y una relación negativa leve entre reparación y dependencia em ocional (Rho= -0.106 p <0.05). Se concluye que, a mayor atención emocional mayor dependencia emocional, mientras que, a menor claridad y reparación emocional existe mayor dependencia emocional.
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/39850
Appears in Collections:Psicología Clínica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Villena Johana.pdf717,15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.