Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/38620
Title: La dependencia emocional y su relación con la adaptación social en estudiantes de bachillerato
Authors: Escobar Parra, Norma Dalinda
Nuñez Venegas, Bryan Israel
Keywords: Adaptación social
Dependencia psicológica
Adolescentes
Issue Date: 28-Apr-2023
Publisher: Universidad Técnica de Ambato/Facultad de Ciencias de la Salud/Carrera de Psicología Clínica
Abstract: Emotional dependence involves emotional, cognitive, motivational and behavioral aspects oriented to the other, as well as distorted beliefs of affiliation and interdependence. Likewise, social adaptation is linked to psychological factors, typical of an environment with violations of favorable conditions for a full enjoyment of life. The relationship between the aforementioned variables in high school students was addressed. For this purpose, 70 students between 16 and 19 years of age were evaluated in an Ecuadorian educational unit; 70% of them were males and 30% were females. The Lemos & Londoño Emotional Dependence Questionnaire was used to evaluate emotional dependence, and the self-applied SASS social adaptation scale was used to evaluate social adaptation. It was concluded on the results that there is no correlation between emotional dependence and social adaptation (Rho = .049, p = .0688). The levels of social dependence remain independent of social adaptation in the students evaluated.
Description: La dependencia emocional implica los aspectos emocionales, cognitivos, motivacionales y comportamentales orientados al otro, así como creencias distorsionadas de la filiación e interdependencia. Así mismo, la adaptación social se ve ligada a factores psicológicos, propios de un ambiente con vulneraciones de las condiciones favorables para un disfrute pleno de la vida. Se abordó la relación existente entre las variables antes mencionadas, en estudiantes de bachillerato. Para ello, se evaluó a 70 estudiantes de entre 16 y 19 años en una unidad educativa ecuatoriana; de los cuales, el 70% fueron hombres y el 30% fueron mujeres. Para evaluar dependencia emocional, se utilizó el Cuestionario de Dependencia Emocional de Lemos & Londoño y para adaptación social, se utilizó la escala auto aplicada de adaptación social SASS. Se concluyó sobre los resultados que, no existe una correlación entre la dependencia emocional y la adaptación social, (Rho = .049, p = .0688). Los niveles de dependencia social, se mantienen independientes ante la adaptación social en los estudiantes evaluados.
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/38620
Appears in Collections:Psicología Clínica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nuñez Venegas Bryan Israel.pdfArtículo científico601,59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.