Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/37985
Title: Los tabúes en la educación sexual de estudiantes de bachillerato
Authors: Pino Loza, Eulalia Dolores
Gavilanez Toapanta, Alexandra Verónica
Keywords: EDUCACIÓN SEXUAL
RELACIONES SEXUALES
TABÚES
FAMILIA
EDUCACIÓN
Issue Date: Mar-2023
Publisher: Universidad Tècnica de Ambato, Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales, Carrera de Trabajo Social
Abstract: Sex education today is influenced by social, cultural factors, family traditions, religion, friends and their context in general; family and formal education is an important part of adolescent sexuality training, it is said that to avoid unwanted pregnancies or sexually transmitted diseases, adults avoid talking about sexual education because they assure that they are not old enough, that is where they seek information elsewhere such as the internet or their friends. The information that parents provide to their children will be essential in starting early sexual activity. Work was carried out with 125 high school students from the "Belisario Quevedo" Educational Unit of Pujili Canton, the research was carried out with the mixed method, the qualitative method provided an analysis, interpretation and discussion of results, and through the quantitative method a previously validated instrument was applied. That allowed to obtain reliable statistical data, the union of these methods will allow to determine the existing correlation between the two variables. The correct application of the instrument and with the help of the verification of hypotheses, it canbe demonstrated that taboos do influence the sexual education of adolescents, also demonstrating that the information that teachers and parents provide is essential for a good comprehensive education in sexuality. Finally, a brief program proposal was implemented with the aim of guiding adolescents and guiding them to a healthy and responsible sexual life
Description: La educación sexual en la actualidad se ve influenciada por factores sociales, culturales, tradiciones familiares, religión, amigos y el contexto en general; la familia y la educación formal es parte importante de la formación en sexualidad del adolescente, se dice que para evitar los embarazos no deseados o enfermedades de transmisión sexual los adultos evitan hablar sobre sexualidad porque aseguran que sus hijos no tienen la edad suficiente, es ahí donde los adolescentes buscan información en plataformas de internet o en sus amistades. La información que los padres de familia brinden a sus hijos será fundamental en el inicio de la actividad sexual temprana. Se trabajo con 125 estudiantes de Bachillerato de la Unidad Educativa “Belisario Quevedo” del Cantón Pujilí, la investigación fue realizada con el método mixto, el cualitativo proporcionó un análisis, interpretación y discusión de resultados, a través del cuantitativo se aplicó un instrumento previamente validado que permitió obtener datos estadísticos confiables, la unión de estos métodos permitirá determinar la correlación existente entre las dos variables. La correcta aplicación del instrumento y la verificación de hipótesis demostraron que los tabúes si influyen en la educación sexual de los adolescentes, demostrando también que la información que los docentes y padres de familia proporcionen es fundamental para una buena educación integral en sexualidad. Finalmente se implemento una breve propuesta de programa con el objetivo de orientar a los adolescentes y guiarlos a una vida sexual sana y responsable
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/37985
Appears in Collections:Trabajo Social

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BJCS-TS-433.pdf3,61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.