Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/35853
Title: Drama and the listening skill
Authors: Chicaiza Redin, Verónica Elizabeth
Juna Manotoa, Jessenia Estefania
Keywords: DRAMA, LISTENING SKILL, FOREIGN LANGUAGE
Issue Date: 1-Sep-2022
Publisher: Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación- Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros
Abstract: When learning a foreign language such as English, several factors intervene during this process. They can influence the environment in which everyone grows and the strategies and methodologies that the teacher uses during classroom lessons. The objective of the present study is to analyze how drama improves the listening skills of seventh year students of Unidad Educativa El Oro. A quasi-experimental study design was used for this study. On the other hand, the population considered was 26 students, 15 females and 11 males. Also, during the process, a pre-test endorsed and standardized by Cambridge Pre A1 Starters was applied in order to evaluate and know the level of the students' listening skills. Likewise, six activities were carried out to introduce and link drama as a strategy in the classroom. The application of the activities lasted three weeks in which two days a week the different lesson plans were developed applying drama in each one. After completing the treatment, a post-test was applied to evaluate and compare the data obtained previously in the pre-test and thus know if the students had an improvement after having used and applied drama as a strategy within the lessons. As a result, it was possible to analyze an improvement of 1.83 points in the students' listening skills after performing different activities by applying drama, and in this way the validity of the hypothesis could be proved.
Description: Al aprender un idioma extranjero como lo es el inglés varios factores intervienen durante este proceso. Pueden influir el entorno en el cual crece cada individuo y también las estrategias y metodologías que el maestro usa durante sus lecciones de clase. El objetivo del presente estudio es analizar como el drama mejora la habilidad auditiva de los estudiantes de séptimo año de EGB de la Unidad Educativa El Oro. Para la presente se empleó el diseño de estudio quasi-experimental. Por otro lado, la población que se considero fue de 26 estudiantes, 15 mujeres y 11 hombres. También durante el proceso se aplicó una prueba previa avalado y estandarizado por Cambridge Pre A1 Starters, para asi poder evaluar y conocer el nivel de la habilidad auditiva de los estudiantes. Del mismo modo, se llevaron a cabo seis actividades que introducían y enlazaban al drama como estrategia en el aula de clase. La aplicación de las actividades tuvo una duración de tres semanas en las cuales dos días a la semana se desarrollaba los diferentes planes de clases aplicando el drama en cada una. Al completar el tratamiento se aplicó una prueba posterior para poder evaluar y comparar los datos obtenidos anteriormente en el pre -test y asi saber si los estudiantes tuvieron una mejora luego de haber utilizado y aplicado el drama como estrategia dentro de las lecciones. Como resultado se pudo analizar una mejora de 1.83 puntos dentro de la habilidad auditiva de los estudiantes luego de realizar diferentes actividades aplicando el drama y de tal manera se pudo comprobar la validez de la hipótesis.
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/35853
Appears in Collections:Carrera de Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FINAL THESIS_JUNA MANOTOA JESSENIA ESTEFANIA (2) (1).pdf2,46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.