Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/35461
Title: Caja sensorial para la intervención en el desarrollo motor fino en niños de 1 a 5 años
Authors: Gutiérrez Jácome, Diana Beatriz Lcda. Mg.
Díaz Moyolema, Andrea Anabel Lcda.
Keywords: DESARROLLO
MOTRICIDAD FINA
HABILIDADES
CAJA SENSORIAL
INTEGRACIÓN SENSORIAL
Issue Date: 1-Jun-2022
Publisher: Universdidad Técnica de Ambato/Facultad de Ciencias de la Salud/Centro de posgrados
Abstract: Introduction: Fine motor skills are important in the development of boys and girls, they cover the coordination and precision of movements, it requires communication between the motor and premotor cortex, the basal ganglia, the cerebellum, corticospinal tracts and peripheral nerves that make it possible carrying out activities. The objective of this project is to determine the level of fine motor development in children aged 1 to 5 years, at the San Isidro Labrador School of Basic Education (Picaihua), to identify criteria that allow the development of the sensory box. Methodology: The research is descriptive, quantitative and prospective, the Denver II Test was applied to know the development level of the children, allowing the characterization of the population, the SPSS software (Statistical Package Social Sciences) is used for the statistical data collected. Results: 48.3% represent men and 51.7% women, in terms of fine motor development 27.6% normal, doubtful (58.6%) and abnormal (13.8%). In conclusion: By determining the level of fine motor development in children from 1 to 5 years of age, it was possible to establish and identify the criteria for the elaboration of the sensory box according to the needs and abilities of boys and girls.
Description: Introducción: La motricidad fina es importante en el desarrollo de los niños y niñas, abarca la coordinación y precisión de movimientos, requiere de una comunicación entre la corteza motora y premotora, los ganglios basales, el cerebelo, tractos corticoespinales y nervios periféricos que hacen posible la realización de actividades. El objetivo de presente proyecto es determinar el nivel de desarrollo motor fino en niños de 1 a 5 años, en la Escuela de Educación Básica San Isidro Labrador (Picaihua), para identificar criterios que permitan le elaboración de la caja sensorial. Metodología: La investigación es descriptiva, cuantitativa y prospectiva, se aplicó el Test de Denver II para conocer nivel desarrollo de los niños/as, permitiendo la caracterización de la población, se utiliza el software SPSS (Stadistical Package Social Sciences) para los datos estadísticos recolectados. Resultados: El 48,3% representa a hombres y el 51,7% a mujeres, en cuanto al desarrollo motriz fino el 27,6% normal, dudoso (58,6%) y anormal (13.8%). En conclusión: Mediante la determinación del nivel de desarrollo motor fino en los niños de 1 a 5 años de edad, se pudo establecer e identificar los criterios para la elaboración de la caja sensorial acorde a las necesidades y las habilidades que los niños y niñas.
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/35461
Appears in Collections:Maestría en Estimulación Temprana mención intervención en el Neurodesarrollo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
andrea_díaz_-_proyecto_de_investigacion_.pdf4,45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.