Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/27471
Title: Modelo de endomarketing para servicios de salud
Authors: Barragán Ramírez, Christian Andrés
Salazar Albán, Jazmina Maricela
Keywords: INVESTIGACIÓN
ENDOMARKETING
HOSPITAL REGIONAL AMBATO
SALUD
Issue Date: Mar-2018
Publisher: Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Carrera de Marketing y Gestión de Negocios.
Abstract: The Ambato Teaching Hospital works as a unit that provides medical care in different specialties to the population of Zone 3, the most relevant specialties are: Hospitalization, Imaging, Emergency, Intensive Care, Pharmacy, Surgery, Gynecology, Cardiology, Psychiatry, among others. The problem was inadequate endomarkeitng strategies that affect the provision of health services to users. The fact of the investigation was to investigate how the inadequate endomarketing strategies affect the provision of health services of the users of the Public Hospitals of the Ambato canton. Through a detailed and thorough study of the factors that make up both variables which generates several problems for users when they approach the institution. The most relevant results were: that the endomarketing model factors directly influence the provision of services. This was evidenced by applying the multivariable linear regression model whose values (percentages) were very high, which is detailed below: The adjusted R squared of each model was: [1] Commitment (50.1%), [2] Remuneration (87.0%), [3] Work environment (68.8%), [4] Compliance (58.7%), [5] Initiatives (63.9%), [6] Resources (71.0%) and [7] Service (77.2%); which influence the variable service provision. After having developed the study, it was considered to promote the design of an endomarketing model that allows improving the provision of health services in the Ambato Teaching Hospital focused on internal interaction, motivation, training, prestige and evaluation.
Description: El Hospital Provincial General Docente Ambato funciona como una unidad que brinda atención médica en distintas especialidades a la población de Zona 3, las especialidades de mayor relevancia son: Hospitalización, Imagenología, Emergencia, Cuidados Intensivos, Farmacia, Cirugía, Ginecología, Cardiología, Psiquiatría, entre otros. El problema fue las inadecuadas estrategias de endomarketing que afectan la prestación de servicios de salud a los usuarios en el área de consulta externa. El hecho de la investigación fue el indagar como las inadecuadas estrategias de endomarketing afectan en la prestación de servicios de Salud de los usuarios del área de consulta externa Hospital Provincial General Docente Ambato. Por medio de un estudio detallado y minucioso de los factores que componen a ambas variables lo cual genera varios problemas a los usuarios al momento que se acercan a la institución. Los resultados más relevantes fueron: que los factores modelo de endomarketing influye directamente en la prestación de servicios. Lo cual se evidencio al aplicar el modelo de regresión lineal multivariable cuyos valores (porcentajes) fueron muy altos que a continuación se detalla: El R cuadrado ajustado de cada modelo fue: [1]Compromiso (50,1%), [2] Remuneración (87,0%), [3] Ambiente laboral (68,8%), [4] Cumplimiento (58,7%), [5] Iniciativas (63,9%), [6] Recursos (71,0%) y [7] Servicio (77,2%); los cuales influyen en la variable prestación de servicio. Luego de haber desarrollo el estudio se consideró el promover el diseño de un modelo de endomarketing que permite mejorar la prestación de servicios de salud en el Hospital Provincial General Docente Ambato enfocado a la interacción interna, motivación, capacitación, prestigio y evaluación.
URI: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/27471
Appears in Collections:Marketing y Gestión de Negocios

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
669 MKT.pdf1,77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.