Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/39969
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorDT - Vayas López, Álvaro Hernán-
dc.contributor.authorLisintuña Poaquiza, Tannia Julissa-
dc.date.accessioned2023-09-22T16:03:47Z-
dc.date.available2023-09-22T16:03:47Z-
dc.date.issued2023-09-
dc.identifier.urihttps://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/39969-
dc.descriptionThe present study focuses on analyzing the factors that influence the mortality of companies in the commerce sector in Ecuador. Through a thorough literature review and data analysis from a representative sample of companies over a five-year period, various elements associated with closure and business failure were identified and evaluated. Two methods of analysis were employed: factor analysis and survival curves. The results revealed that internal factors, such as sales stratum and remunerations, play a significant role in the mortality of these companies. Additionally, external factors, such as company sales, also exert considerable influence. This study provides valuable information for entrepreneurs, policymakers, and other key stakeholders by highlighting critical elements that need to be addressed to enhance the survival and sustainability of companies in Ecuador's commerce sector. Addressing financial aspects, sales performance, and internal structures are essential steps towards fostering growth and stability in this economic sector.es_ES
dc.description.abstractEl presente estudio se enfoca en analizar los factores que influyen en la mortalidad de las empresas del sector comercio en Ecuador. A través de una exhaustiva revisión de literatura y el análisis de datos de una muestra representativa de empresas durante un periodo de cinco años, se identificaron y evaluaron diversos elementos asociados con el cierre y fracaso empresarial. Para ello se aplicaron dos métodos de análisis: análisis factorial y curvas de supervivencia. Los resultados revelaron que factores internos, como el estrato de ventas y las remuneraciones, juegan un papel significativo en la mortalidad de estas empresas. Asimismo, se encontró que factores externos, como las ventas que realiza la empresa, también ejercen una influencia considerable. Este estudio proporciona información valiosa para empresarios, formuladores de políticas y otros actores clave, al destacar los elementos críticos que deben abordarse para mejorar la supervivencia y sostenibilidad de las empresas del sector comercio en Ecuador.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad Técnica de Ambato. Facultad de Contabilidad y Auditoría. Carrera de Economíaes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.subjectCOMERCIOes_ES
dc.subjectFACTORIALes_ES
dc.subjectCURVASes_ES
dc.subjectSUPERVIVENCIAes_ES
dc.titleMortalidad empresarial en el sector comercial del cantón Ambato: Un análisis de los principales factores de riesgo asociados a las tasas de fracaso empresarial durante el período 2015- 2021es_ES
dc.typebachelorThesises_ES
Appears in Collections:Economía

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T6043e.pdf2,39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.