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dc.contributor.advisorDT - Villacís Uvidia, Juan Federico-
dc.contributor.authorChato Bishbe, Gladys Maribel-
dc.date.accessioned2023-03-29T19:57:21Z-
dc.date.available2023-03-29T19:57:21Z-
dc.date.issued2023-03-
dc.identifier.urihttps://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/38132-
dc.descriptionOne of the main ways to evaluate the development of a country is through the life expectancy of its population, health expenditure is the main variable of the study, however, for its analysis macroeconomic factors such as education and GDP per capita were used to expand the expectations of the study. To meet the objectives, information was collected from the Central Bank of Ecuador (BCE), the World Bank (WB) and the National Institute of Statistics and Census (INEC), and a descriptive analysis of the study variables and an econometric model of multiple linear regression using the Ordinary Least Squares (OLS) technique were used, The results obtained at the Ecuadorian level showed that education is increasing along with life expectancy; on the other hand, GDP per capita and public health expenditure at the beginning of the year of study showed increasing movements while they decreased in the final years of the study period. In conclusion, life expectancy has a 96 percent relationship with education, in addition it can be proven that there is a direct relationship with education and that this variable has a strong influence on the life expectancy of Ecuadorians in the period 2008-2018.es_ES
dc.description.abstractUna de las principales formas de evaluar el desarrollo de un país es a través de la esperanza de vida de su población, el gasto en salud es la variable principal del estudio, sin embargo, para su análisis se utilizó factores macroeconómicos como la educación y el PIB per cápita para ampliar las expectativas del estudio. Para cumplir con los objetivos se recolecto información por medio del Banco Central del Ecuador (BCE), Banco Mundial (BM) y el Instituto Nacional de Estadística y Censo (INEC), además se utilizó un análisis descriptivo de las variables de estudio y un modelo econométrico de regresión lineal múltiple por la técnica de Mínimos Cuadrados Ordinarios (MCO), se obtuvo como resultado a nivel ecuatoriano que la educación va en aumento junto con la esperanza de vida, por otro lado, el PIB per cápita y el gasto en salud pública a principios del año de estudio se tuvo movimientos crecientes mientras que para los años finales del periodo de estudio disminuyeron. En conclusión, la esperanza de vida tiene una relación del 96 por ciento con la educación, además se puede comprobar que existe una relación directa con la educación y que esta variable influye mucho en la esperanza de vida de los ecuatorianos en el periodo 2008-2018.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.subjectESPERANZA DE VIDAes_ES
dc.subjectGASTO PÚBLICO EN SALUDes_ES
dc.subjectIB PER-CÁPITAes_ES
dc.subjectEDUCACIÓNes_ES
dc.titleEl gasto en salud pública y su relación con la esperanza de vida en el Ecuadores_ES
dc.typebachelorThesises_ES
Aparece en las colecciones: Economía

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