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Título : Gamification elements and the reading comprehension
Autor : Sánchez Sailema, Lina Mariela
Ramos Flores, Fanny Margarita
Palabras clave : GAMIFICATION, ELEMENTS OF GAMIFICATION, READING
Fecha de publicación : 1-mar-2022
Editorial : Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación-Maestría en Pedagogía de los idiomas Nacionales y extranjeros
Resumen : Reading in an adequate way evolves the process to understand the message, to have a comprehensible reading and acquire new knowledge. In recent times, students at the secondary level have reading problems and comprehension and these affect the academic development and learning. This difficulty has been marked in recent years because, having been affected worldwide by the pandemic, students have been required to develop their reading skills, so that the teaching-learning process does not stop and that they can absorb more information, useful for the development of the activities assigned by the teachers in each of the subjects That is the reason why a study was carried out on the elements of gamification and reading comprehension to find out their influence on reading comprehension. The study subjects were First Year Baccalaureate High School students from the Juan León Mera La Salle Institution, from Ambato city. A bibliographic analysis was carried out to obtain information to support the research. The research work was experimental, and a pre-test was applied to determine the level of reading comprehension prior to the study. The gamified activities were applied focused on four gamification elements to develop reading comprehension. Finally, a post test was applied to verify the effectiveness of the gamification elements used and their activities. It is clear thee result of post test with 30,14% reading comprehension in the experimental group, versus 17,81% in the control group with a statistically significant difference, which represents 25% more than the conventional teaching. The results obtained during the research were positive since it has been possible to demonstrate that there is an influence of the elements of gamification within the reading comprehension of the students. The results obtained during the investigation were positive because it has been possible to demonstrate that there is an influence of the elements of gamification within the reading comprehension of the students
Descripción : Leer de una manera adecuada implica que al final del proceso exista un mensaje claro, una comprensión de éste y así adquirir los conocimientos requeridos. En estos últimos tiempos, los estudiantes de nivel secundario presentan problemas de lectura y comprensión, lo cual afecta al desempeño académico y adquisición de nuevos conocimientos. Esta dificultad se ha visto marcada durante estos últimos años por cuanto, al haber sido afectados a nivel mundial por la pandemia, se ha requerido que los estudiantes puedan desarrollar sus habilidades lectoras, a fin de que el proceso de enseñanza aprendizaje no se detenga y ellos puedan empaparse de más información, útil para el desarrollo de las actividades asignadas por los docentes en cada una de las asignaturas. Es por ello que se llevó a cabo el estudio sobre los elementos de la gamificación y la comprensión lectora para conocer su influencia sobre la comprensión lectora. Los sujetos de estudio fueron estudiantes de Primer Año de Bachillerato de la Unidad Educativa Juan León Mera La Salle, de la ciudad de Ambato. Se realizó un análisis bibliográfico para obtener información que sustente la investigación. La investigación fue experimental y se aplicó un pre test para determinar el nivel de comprensión lectora previo al estudio. Se aplicaron actividades gamificadas enfocadas a cuatro elementos de gamificación para desarrollar la comprensión lectora. Finalmente se plicó un post test para verificar la efectividad de los elementos de gamificación empleados. Se pudo observar que el post test mostró un 30,14% de comprensión lectora en el grupo experimental versus 17,81% del grupo controlado, existiendo una diferencia estadística significante que muestra un 25% más que la enseñanza convencional. Los resultados obtenidos durante la investigación fueron positivos por cuanto se ha podido demostrar que existe influencia de los elementos de la gamificación dentro de la comprensión lectora de los estudiantes.
URI : https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/34673
Aparece en las colecciones: Maestría en Pedagogía de los Idiomas mención Inglés

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