Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/32568
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorIndacochea Mendoza, Luis René-
dc.contributor.authorOrtega Toledo, Cinthya Jazmín-
dc.date.accessioned2021-04-05T03:42:38Z-
dc.date.available2021-04-05T03:42:38Z-
dc.date.issued2021-04-01-
dc.identifier.urihttps://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/32568-
dc.descriptionThis paper research refers "Academic stress and its incidence on basic cognitive functions in sixth and seventh semester students of the Psychopedagogy Career at the Technical University of Ambato". Its objective is to determine the relationship between stress academic and basic cognitive functions in university students, for this degree work a type of correlational and field research was used since with it was possible to show the relationship between the independent variable and the dependent variable. In addition, documentary bibliographic information was taken into consideration, which allowed establishing the scientific basis of the project. As a data collection technique, the SISCO Academic Stress Inventory was used to know the level of academic stress presented by the students and a Semi-structured Questionnaire of Basic Cognitive Functions. The study had a population of 113 people and a sample of 105 people who presented academic stress through the SISCO Inventory. The research project was verified by applying the Chi Square which allowed rejecting the null hypothesis and accepting the alternative hypothesis, thus reaching the execution of conclusions and recommendations according to the results obtained.es_ES
dc.description.abstractEl presente trabajo investigativo tiene como tema “El estrés académico y su incidencia en las funciones cognitivas básicas en los estudiantes de sexto y séptimo semestre de la Carrera de Psicopedagogía de la Universidad Técnica de Ambato” tiene como objetivo determinar la relación que existe entre el estrés académico y las funciones cognitivas básicas en los estudiantes universitarios, para este trabajo de titulación se empleó un tipo de investigación correlacional y de campo ya que con la misma se logró evidenciar la relación entre la variable independiente con la variable dependiente. Además, se tomó en consideración información bibliográfica documental lo que permitió establecer la base científica del proyecto. Como técnica de recolección de información se utilizó el Inventario de Estrés Académico SISCO para conocer el nivel de estrés académico que presentaron los estudiantes y un Cuestionario Semiestructurado de Funciones Cognitivas Básicas. El estudio conto con una población de 113 personas y una muestra de 105 personas las mismas que presentaron estrés académico a través del Inventario SISCO. El proyecto de investigación se logró comprobar mediante la aplicación del Chi Cuadrado la cual permitió rechazar la hipótesis nula y aceptar la hipótesis alternativa llegando así a la ejecución de conclusiones y recomendaciones de acuerdo con los resultados obtenidos.es_ES
dc.publisherUniversidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación-Carrera de Psicopedagogíaes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.subjectACADÉMICO- FUNCIONES COGNITIVAS BÁSICAS- INVENTARIO SISCOes_ES
dc.titleEl estrés académico y su incidencia en las funciones cognitivas básicas en estudiantes de sexto y séptimo semestre de la carrera de psicopedagogía de la Universidad Técnica de Ambatoes_ES
dc.typebachelorThesises_ES
Appears in Collections:Carrera de Psicopedagogía

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ORTEGA TOLEDO CINTHYA JAZMIN TESIS repositorio.pdf4,74 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.