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Título : National Standards for A2 EGB certification and the active learning
Autor : Jordán Buenaño, Cristina del Rocío
Viteri Viteri, Adriana Isamar
Palabras clave : ACTIVE LEARNING STRATEGIES
EFL CURRICULUM
ENGLISH SPEAKING SKILL S
NATIONAL STANDARD
Fecha de publicación : mar-2023
Resumen : The research proposed as National Standards for A2 EGB Certification and Active Learning aimed to determine that the use of active learning strategies improves oral communication skills in the English language, as required by the Ecuadorian National Curriculum (EFL). The active learning methodology offers a wide range of strategies that encourage critical thinking, debate, research, creativity and communication. For this reason, it has been considered appropriate to incorporate the following strategies: think pair share, group information exchange, debate, information gap, poster section, and role-play into the curriculum planning and use them to increase oral ability in English as a foreign language. In the present study, 40 students from 10th EGB at Unidad Educativa Milenio Guano, classes A and B constituted the population. The research was developed under a quantitative approach, since the results arose from the participants’ opinions and their levels of oral performance in the English language. The design of this research was quasi-experimental, since it worked with a control group and an experimental one. The research modality responds to a documentary and field process. Scientific articles and books related to the subject were used in the construction of the theoretical framework. These concepts were applied during a part of the school period with the students who were part of the experimental group and were evaluated before and after the intervention. The instruments for data collection were a standardized A2 Key pre and post test from the Cambridge University, scored under a rubric for oral skills, and a questionnaire to determine the participants level of satisfaction in relation to active learning in class. Finally, three levels of research are presented, starting with the descriptive level, then moving to an application level and finally to a correlational level to measure the relationship between variables. The results of the t-test reflected a correlation of 508 and a significance of 0.02, which indicates that the variables are correlated. This correlation demonstrated the influence of the active learning variable on the national standards for A2 Certification variable. A positive trend was observed regarding the support of oral skills with active learning, more than 50% of the students surveyed gave affirmative answers to the questions referring to the influence of Active Learning on the A2 speaking skill.
Descripción : La investigación propuesta como Estándares Nacionales para la Certificación A2 EGB y el Aprendizaje Activo tuvo como objetivo determinar que, el uso de estrategias de aprendizaje activo mejora la habilidad de comunicación oral en el idioma inglés, como lo requiere el Currículo Nacional (EFL) ecuatoriano. La metodología de aprendizaje activo ofrece una amplia gama de estrategias que fomentan el pensamiento crítico, el debate, la investigación, la creatividad, la comunicación. Por ello, se ha considerado oportuno incluir en la planificación curricular y aplicar las siguientes estrategias para fortalecer la destreza oral del inglés como lengua extranjera: think pair share, group information exchange, debate, information gap, poster section, and role-play. En el presente estudio 40 estudiantes de 10mo EGB de la Unidad Educativa Milenio Guano; paralelos A y B constituyeron la población. La investigación se desarrolló bajo un enfoque cuantitativo, ya que los resultados surgieron de las opiniones de los participantes y sus niveles de desempeño oral en el idioma inglés. El diseño de esta investigación fue cuasi-experimental, por cuanto se trabajó con un grupo control y otro experimental. La modalidad de investigación responde a un proceso documental y de campo. Artículos científicos y libros relacionados con el tema fueron empleados en la construcción del marco teórico. Estos conceptos fueron llevados a su aplicación durante una parte del periodo lectivo con los estudiantes que formaron parte del grupo experimental y fueron evaluados después de la intervención. Los instrumentos para la recolección de datos fueron un pre y post test estandarizado A2 Key de la Universidad de Cambridge, calificados bajo una rúbrica para la destreza oral, y un cuestionario para determinar el nivel de satisfacción de los participantes con relación al aprendizaje activo en clase. Finalmente, se presentan tres niveles de investigación, comenzando con el nivel descriptivo, luego pasando a un nivel de aplicación, y finalmente a un nivel correlacional para medir la relación entre las variables. Para comprobar esta relación, los resultados de la prueba t-test reflejaron una correlación de 508 y una significancia de 0,02, lo que indica que las variables están correlacionadas. Esta correlación demostró la influencia de la variable Aprendizaje Activo en la variable estándares nacionales para la certificación A2. Se observó una tendencia positiva en cuanto al fortalecimiento de la destreza oral con aprendizaje activo, más del 50% de los estudiantes encuestados dieron respuestas afirmativas, a las preguntas referentes a la influencia del aprendizaje activo en el nivel de habla A2
URI : https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/37570
Aparece en las colecciones: Maestría en Pedagogía de los Idiomas mención Inglés

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