Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/30166
Title: El manejo de la comunicación organizacional en la Asociación escuela de la Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales para fortalecer el desarrollo integral estudiantil
Authors: Vayas Ruiz, Eliza Carolina
Paredes Pilco, Luis Jaime
Keywords: COMUNICACIÓN ORGANIZACIONAL
ORGANIZACIÓN POLÍTICA ESTUDIANTIL
DESARROLLO INTEGRAL ESTUDIANTIL
ASOCIACIÓN ESTUDIANTIL
Issue Date: Aug-2019
Publisher: Universidad Técnica de Ambato, Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales, Carrera de Comunicación Social
Abstract: In the present research project, the importance of organizational communication in the Student Association of the Faculty of Jurisprudence and Social Sciences (Aso. FJCS) was analyzed, and how communication strategies promote the integral development of students. It has been used as a resource two different types of surveys, one aimed at officials of Aso FJCS and another applied to the student body of the Faculty of Jurisprudence and Social Sciences, these surveys have applied techniques considered of field, with methodological processes, reflective and systemic for the investigative process, in order to determine the relationships that maintain the variables described in a quantitative approach. The investigation made it possible to know to what extent the performance in communication tasks of Aso. FJCS is effective. And to what extent their work influences the integral development of students. With this research project has been determined a common problem in the student which is: the lack of knowledge and guidance on possible challenges within their academic stay. In conclusion, the FJCS students have a critique of the communication strategies of Aso FJCS in which they express feeling a lack of assertiveness in the communication systems. As a consequence, another conclusion in the investigation suggests that Aso FJCS officials consider communication feedback deficient. This indicates that the use of communicative strategies and structured plans to transmit and receive information becomes essential in Aso FJCS. Using a communicational system of mathematical style has been shown in research that is not effective in a student political body, therefore it is necessary to understand the feedback for future actions. It was also concluded that internal communication is essential to maintain a record of the documentation of the institution (offices, projects, budgets, etc.), thus achieving a solid internal institutional image that can be reflected in front of external audiences. Finally, a healthy environment, joint learning and a timely graduation can be guaranteed, through accompaniment and counseling processes from Aso FJCS, through the management and creation of scenarios for cultural, social, sports, recreational and academic support. All this favoring the integration of the students and promoting the integral development of the student body within the Institution, as well as promoting their relationship with society, thus becoming part of the integral student development
Description: En el presente proyecto de investigación se analizó la importancia de la comunicación organizacional en la Asociación Estudiantil de la Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales (Aso. FJCS), y de qué manera las estrategias comunicacionales fomentan el desarrollo integral estudiantil. Se ha utilizado como recurso dos tipos diferentes de encuestas, una dirigida a funcionarios de Aso FJCS y otra aplicada al cuerpo estudiantil de la Facultad de Jurisprudencia y Ciencia Sociales, en estas encuestas se han aplicado técnicas consideradas de campo, con procesos metodológicos, reflexivos y sistémicos para el proceso investigativo, con el fin de determinar las relaciones que mantienen las variables descritas en un enfoque cuantitativo. La investigación realizada, en consecuencia, permitió evaluar la efectividad del desempeño en labores comunicacionales de Aso. FJCS, además de la influencia que éstas tienen en el desarrollo integral estudiantil. Con el presente proyecto investigativo se ha determinado un problema común en el estudiantado el cual es: la falta de conocimiento y guía sobre los posibles retos dentro de su estancia académica. A manera de conclusión los estudiantes FJCS tienen una crítica sobre las estrategias comunicacionales de Aso. FJCS en la cual expresan sentir una falta de asertividad en los sistemas comunicativos. Como consecuencia otra conclusión en la investigación, da a entender que los funcionarios de Aso. FJCS consideran la retroalimentación 1.- xiii comunicacional deficiente. Esto indica que el uso de estrategias comunicativas y planes estructurados para transmitir y recibir información se vuelve imprescindible en Aso FJCS. Usar un sistema comunicacional del estilo matemático se ha demostrado en la investigación que no es efectivo en un organismo político estudiantil, por ende, es necesario entender la retroalimentación para futuras acciones. Se evidenció también que en comunicación interna es imprescindible mantener un historial de la documentación de la institución (oficios, proyectos, presupuestos etc.), logrando así estructurar una imagen institucional solida internamente que puede ser reflejada frente a los públicos externos. Finalmente, se puede garantizar un ambiente sano, aprendizaje conjunto y una graduación oportuna, mediante procesos de acompañamiento y consejería desde Aso FJCS, mediante la gestión y creación de escenarios para la participación cultural, social, deportiva, recreativa y apoyo académico. Todo esto favoreciendo la integración de los estudiantes y promoviendo el desarrollo integral del cuerpo estudiantil dentro de la Institución, así́ como impulsando su vinculación con la sociedad, logrando así ser parte del desarrollo integral estudiantil.
URI: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/30166
Appears in Collections:Comunicación Social

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FJCS-CS-568.pdf961,11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.