Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/29682
Title: Roles de Género y resililencia de los estudiantes de la Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales de la Unviversidad Técnica de Ambato
Authors: Balseca Basantes, Jeanneth Elizabeth
Valdiviezo Sigcha, Jessica Jhoanna
Keywords: ROLES DE GÉNERO
SEXISMO
RESILENCIA
Issue Date: May-2019
Publisher: Universidad Técnica de Ambato, Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales, Carrera de Trabajo Social
Abstract: The research aims to determine how gender roles affect the resilience of students of the Faculty of Jurisprudence and Social Sciences of the Technical University of Ambato, where the main problem is the inequality in the distribution of assigned tasks according to the gender role; it emerges by cultural, family or religious stereotypes, manifesting from generation to generation, since men and women have been forced to assume activities that society has imposed. The action of the Social Worker is of great importance to lead to the mitigation of social problems, assuming his role with responsibility and professional ethics. This research was based on the collection of information, through reliable sources through scientific research, digital journals, etc., as well as various methods such as observation, surveys and the systematization of information. The general objective was to determine the incidence of the role of gender in the resilience of the students of the Faculty of Jurisprudence and Social Sciences of the Technical University of Ambato. Also in the study, a sampling of 280 students of said faculty was used. The results determined that there is an incidence of gender roles in the resilience of students of the Faculty of Jurisprudence and Social Sciences of the Technical University of Ambato, concluding that the population under study has a high level of resilience, this is due to the sexist attitudes. This problem was verified through analysis, instruments and calculation of the Spearman correlation coefficient. The proposal that was generated after the investigation was the elaboration of a "Plan of Gender Equality", addressed to the students of the Faculty of Jurisprudence and Social Sciences, in order to execute programs and activities to prevent the sexist attitude and improve gender equity.
Description: La investigación tiene como finalidad determinar de qué manera los roles de género inciden en la resiliencia de los estudiantes de la Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales de la Universidad Técnica de Ambato, en donde el principal problema constituye la inequidad en la distribución de las tareas asignadas en función al rol de género; mismo que emerge por los estereotipos culturales, familiares o religiosos, manifestándose de generación en generación, puesto que el hombre y la mujer se han visto en la necesidad de asumir actividades que la sociedad a impuesto. El actuar del Trabajador Social es de gran trascendencia para dar lugar a la mitigación de la problemática social, asumiendo su rol con responsabilidad y ética profesional. Esta investigación, se basó en la recolección de información, a través de fuentes fiables mediante investigaciones científicas, revistas digitales, etc., así también de varios métodos como la observación, encuestas y la sistematización de información. El objetivo general fue determinar la incidencia del rol de género en la resiliencia de los estudiantes de la Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales de la Universidad Técnica de Ambato. Igualmente, en el estudio se empleó un muestreo de 280 alumnos de dicha facultad. Los resultados determinaron qué existe incidencia de los roles de género en la resiliencia de los estudiantes de la Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales de la Universidad Técnica de Ambato, concluyendo que la población en estudio presenta un nivel de resiliencia alto, esto se debe a sus actitudes sexistas. Se comprobó dicha problemática por medio de análisis, instrumentos y cálculo del coeficiente de correlación de Spearman. La propuesta que se generó posterior a la investigación fue la elaboración de un “Plan de Igualdad de Género”, direccionada a los estudiantes de la Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales, con el fin de ejecutar programas y actividades para prevenir la actitud sexista y mejorar la equidad de género.
URI: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/29682
Appears in Collections:Trabajo Social

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FJCS-TS-302.pdf6,44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.