Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/29275
Title: Academic blogs to develop reading comprehension in students from superior education
Other Titles: Blogs académicos para desarrollar la comprensión lectora en alumnos de educación superior.
Authors: Iza Pazmiño, Sarah Jacqueline
Ruiz Morales, Mercedes Isabel
Keywords: HABILIDAD LECTORA
BLOGS ACADÉMICOS
EDUCACIÓN SUPERIOR
DESARROLLO DE COMPRENSIÓN
Issue Date: Feb-2019
Publisher: Universidad Técnica de Ambato. Dirección de Posgrado. Maestria en la Enseñanza del Idioma Inglés como Lengua Extranjera
Abstract: This research is based on the application of academic blogs, as tools for reading comprehension development in students from superior education. In the study, students from the third and fourth English level at the Language Center from the Escuela Superior Politécnica de Chimborazo of Riobamba city were considered. Who presented a low level of reading comprehension in the English area. The main objective of this work was to investigate the influence of academic blogs on the development of reading comprehension in students from superior education. From the application of a survey it was determined that the methodology used by the teachers does not contribute to an acceptable level of reading comprehension in English students. The study was carried out under a quantitative method, with quasi-experimental design with pre- and post-test measurements; to determine statistically significant differences in the reading comprehension process of two groups of students; by applying a reading project based on the use of an academic blog to develop reading comprehension in English; scheme formed by: the first control group made up of third-level students who do not use the blog in their reading project (G. A, n = 20); the second experimental group conformed by the fourth level students who use the academic blog for their reading project (G. B, n = 40). The results indicate that the students of the fourth level demonstrated at the end of the project a significant development in the comprehensive reading. Since students now have a greater reflection and analysis capacity that allows them to express their ideas, thoughts and opinions after reading an academic text. In contrast to the third level students who had a lesser development of reading comprehension skills, just based on the use of the English text. These findings require that teachers begin to use technology as support for instruction. Educators can no longer choose not to integrate technology into their daily routine. We are in a time when technology is the support of learning.
Description: Esta investigación está basada en la aplicación de blog académicos, como herramientas para el desarrollo de la comprensión lectora en los estudiantes de educación superior. En el estudio se consideró a los estudiantes de tercer y cuarto nivel de Inglés del Centro de Idiomas de la Escuela Superior Politécnica de Chimborazo de la ciudad de Riobamba. Quienes presentan un bajo nivel de comprensión lectora en el área de Ingles. El principal objetivo del presente trabajo consistió en investigar la influencia de los blogs académicos en el desarrollo de la comprensión lectora en los estudiantes de educación superior. A partir de la aplicación de una encuesta se determinó que la metodología utilizada por los docentes no contribuye a un aceptable nivel de comprensión lectora en inglés en los estudiantes. El estudio se realizó bajo un método cuantitativo, con diseño cuasi experimental con medición pre y post test; para determinar diferencias estadísticamente significativas en el proceso de comprensión lectora de dos grupos de estudiantes; al aplicarles un proyecto de lectura basado en la utilización de un blog académico para desarrollar la comprensión lectora en Inglés; esquema formado por : el primero grupo de control conformado por los estudiantes del nivel tercero que no utiliza el blog en su proyecto de lectura (G. A, n= 20); el segundo grupo experimental conformado por los estudiantes del nivel cuarto que utiliza el blog académico para su proyecto de lectura (G. B, n= 40). Los resultados indican que los estudiantes del nivel cuarto, demostraron al final del proyecto un desarrollo significativo en la lectura comprensiva. Ya que los estudiantes poseen ahora una mayor capacidad de reflexión y análisis que les permite expresar sus ideas, pensamientos y opiniones luego de leer un texto académico. En contraste con los estudiantes del tercer nivel los cuales tuvieron un desarrollo menor de las habilidades de comprensión lectora, basados únicamente en la utilización del texto de Ingles. Estos hallazgos requieren que los maestros comiencen a utilizar la tecnología como un apoyo a la instrucción. Los educadores ya no pueden optar por no integrar la tecnología en su rutina diaria. Estamos en una época en la que la tecnología es el apoyo del aprendizaje.
URI: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/29275
Appears in Collections:Maestría en Enseñanza del Idioma Inglés como Lengua Extranjera

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ruiz Mercedes.pdf5,18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.