Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/28797
Title: La intervención social desde el modelo de modificación de la conducta y el síndrome de alineación parental (SAP) en niños y niñas de la Escuela Pedro Vicente Maldonado
Authors: Quiroga López, Malena Karina
Meza Valencia, Gabriela Estefanía
Keywords: INTERVENCIÓN SOCIAL
ALINEACIÓN PARENTAL
MODIFICACIÓN DE CONDUCTA
NIÑOS-NIÑAS
Issue Date: Oct-2018
Publisher: Universidad Técnica de Ambato, Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales, Carrera de Trabajo Social
Abstract: The present investigation has as its theme: "Social Intervention based on the Modification Model of Behavior and Parental Alienation Syndrome (SAP) in children of the Pedro Vicente Maldonado School". The importance of this research work is originated by the large number of existing separated or divorced couples, and by the sons and daughters who are part of the conflict that leads to the breakup, having consequences in school and family behavior. The methodology consisted of a literature search, which allowed to know the variables under study: social intervention and parental alienation syndrome, the same that helped to identify the symptoms of the syndrome in children of school Pedro Vicente Maldonado and study the behavior modification model that will help solve this problem; In addition, a field investigation was applied through the application of a questionnaire to children with separated or divorced parents and an interview with the professionals of the Departments of Student Counseling (DECE) to have information on the two variables. The results showed that children with divorced or separated parents if they have the Parental Alienation Syndrome moderate type, so that led to the creation of a guide family intervention based on the model of behavior modification for the boarding of these children.
Description: La presente investigación tiene como tema: “La Intervención Social basada en el Modelo de Modificación de la Conducta y el Síndrome de Alienación Parental (SAP) en niños y niñas de la Escuela Pedro Vicente Maldonado”. La importancia de este trabajo de investigación se origina por el gran número de parejas separadas o divorciadas existentes, y por los hijos e hijas que son parte del conflicto que conlleva la ruptura, teniendo consecuencias en el comportamiento escolar y familiar. La metodología aplicada consistió en una investigación bibliográfica, que permitió conocer las variables en estudio: la intervención social y el síndrome de alienación parental, la misma que nos ayudó a identificar los síntomas del síndrome en niños y niñas de la escuela Pedro Vicente Maldonado y estudiar el modelo de modificación de la conducta que ayudará a solución de esta problemática; además se aplicó una investigación de campo a través de la aplicación de un cuestionario a niños y niñas con padres separados o divorciados y una entrevista a los profesionales de los Departamentos de Consejería Estudiantil (DECE) para tener información de las dos variables. Los resultados obtenidos, mostraron que los niños y niñas con padres separados o divorciados si presentan el Síndrome de Alienación Parental de tipo moderado, por lo que se dio pasó a la creación de una guía de intervención familiar basada en el modelo de modificación de la conducta para el abordaje de estos niños.
URI: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/28797
Appears in Collections:Trabajo Social

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FJCS-TS-274.pdf2,2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.