Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/23878
Title: Ejercicios Vestibulares en la Corrección de las Alteraciones de la Orientación Espacial y Equilibrio
Authors: Latta Sánchez, María AugustaLic. Ft.
Abata Moya, Henry Vinicio
Keywords: VESTIBULAR
EXERCISES
VESTIBULAR
REHABILITATION
AUTISM
DOWN
SYNDROME
MENTAL RETARDATION
Issue Date: 1-Oct-2016
Publisher: Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias de la Salud-Carrera Terapia Física
Abstract: This research work is aimed at determining the effects of vestibular exercises in the correction of disorders of spatial orientation and balance through a guide to activities that help children diagnosed with autism, Down Syndrome and Intellectual Disabilities aged from 3 to 9 years old, in Ambato Special Education Unit. This research is quantitative mixed approach because numerical measurements such as standardized test used to assess the balance presented by the subject. Furthermore, the technique of observation that guide the understanding of the problem under study and the discovery of the hypothesis will be used. The population was obtained by random sampling ie variables are manipulated on purpose to get a single study group consisting of 30 children with autism, Down Syndrome and Intellectual Disabilities. It was shown that vestibular exercises play an important role in the development of children / as allowing improving their balance, spatial orientation, attention span and acquisition of skills by helping to them to grow in a favorable environment and include them within the society.
Description: El presente trabajo investigativo fue orientado a determinar los efectos de los Ejercicios Vestibulares en la Corrección de las Alteraciones de la Orientación Espacial y Equilibrio mediante una guía de actividades que ayudaron a los niños diagnosticados con Autismo, Síndrome de Down y Discapacidad Intelectual en edades comprendidas de 3 a 9 años que asisten en la Unidad Educativa Especializada Ambato. El estudio tiene como muestra 30 personas que cumple los criterios de inclusión, Se utilizó varios instrumentos de recolección de información entre las cuales tenemos la ficha de observación para describir los ejercicios Vestibulares existiendo una diferencia significativa en las medias de los resultados obtenidos, test de Tinetti que nos permitió conocer el estado inicial y final de los sujetos en estudio, Se demostró que los Ejercicios Vestibulares desempeñan un papel importante dentro del desarrollo de los niños/as que permitió el mejoramiento de su Equilibrio, Orientación Espacial, Tiempo de Atención y adquisición de habilidades ayudándoles a los mismos a crecer en un ambiente favorable e incluirlos dentro de la sociedad.
URI: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/23878
Appears in Collections:Terapia Física

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Abata Moya Henry Vinicio - Autor.pdf165,31 kBAdobe PDFView/Open
Abata Moya Henry Vinicio.pdf2,87 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.