Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/23725
Title: Diseño de material didáctico como herramienta en el desarrollo de la comprensión del lenguaje en niños de inicial dos del Centro Educativo "Tierra de Flores de la ciudad de Ambato"
Authors: Galaza Barrionuevo, Hipatia Silvana
Viracucha Anrango, Andrea Wendy
Keywords: PEDAGOGÍA
DISEÑO GRÁFICO
HERRAMIENTAS PEDAGÓGICAS
Issue Date: 2016
Publisher: Universidad Técnica de Ambato
Abstract: This research is aimed at the design of teaching materials as a tool in the development of language comprehension in children starting school Two "Tierra de Flores" of the city of Ambato. Where the research focused on the analysis of pedagogical requirements regarding language comprehension and identification of appropriate teaching materials to complement this educational process. Therefore the investigation was handled under a mixed approach: where the qualitative approach focuses on the information obtained, the same as possible to understand and interpret reality the center of early childhood education "Tierra de Flores" generating a direct and global perception of understanding the language also a quantitative approach will be immersed in gathering information numerically annotating research. The type of research was divided into: descriptive, bibliographic and field, in addition to exposing the population to investigate, who described himself as finite, and comprising 90 parents, 6 teachers and 1 educational psychologist, which in through interviews and surveys from its context they sustained viability of the project. In addition to confirming the importance of teaching materials and their fundamental contribution in early childhood education because it will depend on the stimulation of cognitive development of the infant will serve as a pillar in the educational formation thereof. With this research we were able to provide a contribution to early childhood education, which was structured under the methodological model curriculum of the Ministry of Education. Where the teaching material is regarded as a generator of educational processes, so they wanted to show that the contribution of graphic design in this process is critical because it serves as mediator in the teaching-learning process. After this research and analysis was raised, Object Book design as a tool for stimulating the development of language comprehension in children early Two Educational Center "Tierra de Flores" of the city of Ambato
Description: La presente investigación tuvo como fin, el diseño de material didáctico como herramienta en el desarrollo de la comprensión del lenguaje en niños de inicial dos del Centro Educativo “Tierra de Flores” de la ciudad de Ambato. En donde la investigación se centró en el análisis de requerimientos pedagógicos con respecto a la comprensión del lenguaje y la identificación de material didáctico idóneo para complementar dicho proceso educativo. Por lo cual la investigación se manejó bajo un enfoque mixto: en donde el enfoque cualitativo se centra en la información obtenida, la misma que permitirá comprender e interpretar la realidad del centro de educación inicial “Tierra de flores”, generando una percepción directa y global sobre la comprensión del lenguaje, además un enfoque cuantitativo que estará inmerso dentro la recolección de información acotando numéricamente la investigación. La modalidad de la investigación se dividió en: descriptiva, bibliográfica y de campo, además de exponer la población a investigar que se describió como finita, ya que comprende a los 90 padres de familia, 6 maestros y 1 psicólogo educativo; los cuales a través de entrevistas y encuestas sustentaron desde su contexto la viabilidad del proyecto. Además de confirmar la importancia del material didáctico y su aporte fundamental en la educación inicial, ya que de ello dependerá la estimulación del desarrollo cognitivo del infante que servirá como pilar en la formación educativa del mismo. Con la presente investigación se logró proporcionar un aporte a la educación inicial, que se estructuro bajo el modelo metodológico del currículo del Ministerio de Educación. En donde el material didáctico es considerado como un generador de procesos educativos, por lo cual se quiso demostrar que el aporte del diseño gráfico en dicho proceso es fundamental, ya que sirve de mediador en el proceso de enseñanza- aprendizaje. Después de esta investigación y análisis se planteó, el diseño de Libro Objeto como herramienta de estimulación para el desarrollo de la comprensión del lenguaje en niños de inicial dos del Centro educativo “Tierra de Flores” de la ciudad de Ambato.
URI: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/23725
Appears in Collections:Diseño gráfico publicitario

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
“DISEÑO DE MATERIAL DIDÁCTICO.pdf3,95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.