Andrade Zurita, Silvia JeannetteFreire Rodríguez, Dayana Victoria2024-07-112024-07-112024-07-01https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/41853This research, titled "The Legend of Saint John the Baptist in the Participation of Complex Conversations in Early Childhood Education II Children," aims to determine the level of participation in complex conversations based on the Legend of Saint John the Baptist in children from the Early Childhood Education sublevel II. It is based on a qualitative approach as it does not involve the manipulation of statistical data. This approach allowed for the exploration of meanings, symbolism, and cultural contexts that may influence the comprehensive development of Early Childhood Education children. The study employed a non-experimental design, selecting a group of Early Childhood Education II children exposed to the legend of Saint John the Baptist over a specific period. Conversation sessions were conducted to evaluate the children's participation in complex conversations. Two instruments were used to collect data, including interviews with teachers and observation sheets for sublevel initial children, which were validated by experts in Early Childhood Education and research methodology to ensure reliability and relevance. The results show that teachers can use the legend of Saint John the Baptist as a tool to stimulate participation in complex conversations since it facilitates the development of advanced communication skills. Although a percentage of children still show difficulties in fully participating in these conversations, it is necessary to diversify the methods and educational resources to ensure that all children can actively participate and develop their communication skills.Esta investigación, titulada "Leyenda de San Juan Bautista en la participación de conversaciones complejas en niños de Educación Inicial II", tiene como objetivo determinar el nivel de participación en conversaciones complejas а partir de la Leyenda de San Juan Bautista en niños del subnivel inicial II de Educación Inicial. Se basó en un enfoque cualitativo debido а que no involucra la manipulación de datos estadísticos, este enfoque permitió explorar significados, simbolismos y contextos culturales que pueden influir en el desarrollo integral de los niños de Educación Inicial, El estudio se basó en un diseño no experimental, seleccionando un grupo de niños de Educación Inicial II expuestos а la leyenda de San Juan Bautista, durante un período determinado, se llevaron а cabo sesiones de conversación para evaluar la participación de los niños en conversaciones complejas. Se utilizaron dos instrumentos para recoger datos, incluido la entrevista а docentes y la ficha de observación a los niños del subnivel inicial, los cuales fueron validados por expertos en Educación Infantil y metodología de la investigación para asegurar su fiabilidad y pertinencia. Los resultados muestran que los docentes pueden utilizar la leyenda de San Juan Bautista como una herramienta para estimular la participación en conversaciones complejas ya que facilita el desarrollo de habilidades comunicativas аvаnzаdаs, aunque un porcentaje de niños aún muestra dificultades para participar plenamente en estas conversaciones, es necesario diversificar los métodos y recursos didácticos para asegurar que todos los niños puedan participar activamente y desarrollar sus competencias comunicativas.spaopenAccessLEYENDACOMUNICACIÓNEDUCACIÓN INFANTILCULTURALeyenda de San Juan Bautista en la participación de conversaciones complejas en niños de Educación Inicial IIbachelorThesis