Chimbo Cáceres, Elsa MayorieSoria Tayo, Erika de los Ángeles2022-03-242022-03-242022-03-01https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/34657Book creator is a technological tool that involves users to produce, upload and create files and activities related to reading. Today, this innovative website has had a positive impact on the development of students' reading skills due to its ease and convenience. Therefore, the following work aimed to analyze the impact of "Book creator “and guided reading in the learning English language on students from 5th level of Unidad Educativa Bilingue ¨La Granja¨. The study had a qualitative and quantitative approach and a quasiexperimental design. The study subjects were twenty-four students, to whom a survey and a pre-test and post-test of reading comprehension and skimming related were appliedto the Cambridge English Language Assessment A2 for Movers volume 2 exam, learnerswere divided into a control and treatment group with twelve students in each group. To know the reading competence, control and treatment performed a post-test. Later, the treatment group had six interventions for a whole week, where the students used the bookcreator to develop reading skills activities. At the end, the two groups took the post-test to compare if there was an improvement between them. The results obtained from the reading tests were analyzed using the T test. The results concluded that the website bookcreator had a positive influence on the development of reading skills, since the different activities such as filling in spaces, joining with lines, main ideas about the readings allowed students to actively participate with the use of technology.Book creator es una herramienta tecnológica que involucra a los usuarios para producir, cargar y crear archivos y actividades relacionadas con la lectura. Hoy, este innovadorsitio web ha tenido un impacto positivo en el desarrollo de las habilidades de lectura de los estudiantes debido a su facilidad y conveniencia. Por lo tanto, el siguiente trabajo tuvo como objetivo analizar el impacto del “book creator” y la lectura guiada en el aprendizaje del idioma inglés en estudiantes de 5to grado de la Unidad Educativa Bilingue ¨La Granja¨. El estudio tuvo un enfoque cualitativo, cuantitativo y cuasi-experimental. Los sujetos de estudio fueron veinticuatro estudiantes, a quienes se les aplicó una encuesta y un pre-test y post-test de comprensión lectora y lectura rápida relacionados con el examen Cambridge English Language Assessment A2 for Movers volumen 2, los estudiantes se dividieron en grupo de control y tratamiento con doce estudiantes en cada grupo, para conocer la competencia de lectura, control y tratamiento se realizó un post-test, posteriormente el grupo de tratamiento tuvo seis intervenciones durante toda una semana, donde los estudiantes utilizaron el creador de libros para desarrollar la destreza lectora. Al final, los dos grupos realizaron el post-test para comparar si había una mejora entre ellos. Los resultados obtenidos en las pruebas de lectura se analizaron mediante la prueba T. Los resultados concluyeron que el sitio web creador de libros influyó positivamente en el desarrollo de las habilidades lectoras, ya que las diferentes actividades como llenar espacios, unir con líneas, ideas principales sobre las lecturas permitieron que los estudiantes participaran activamente con el uso de la tecnología.openAccessBOOK CREATOR, COMPRENSIÓN LECTORA, DESTREZA LECTORABook creator and guided readingbachelorThesis