Gamboa Salinas, Jenny MargothMoya Chico, Alex RobertoRamírez Flores, Carlos Eduardo2024-05-212024-05-212024-05https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/41537The Agricultural Marketing Center-CEMEAG of the Province of Tungurahua, is a Mixed Economy company that is regulated by the Super Intendency of Companies of our country, facilitating the concentration and commercialization of live animals, better known as the fair of the days. cattle Monday in Tisaleo Huachi la Libertad sector, which is why this activity has been carried out for more than 40 years in the market. This research work is intended to identify the current situation of the company as well as its strategic planning and administrative management, which in turn will allow us to evaluate and develop strategies to improve and maintain the company over the years or through of time. The information collected by the development of the field research in the Agricultural Marketing Center "CEMEAG" was that they did not have an established strategic plan, which should be part of the administrative management, to improve every day and be able to face adversities and problems that can be triggered, both internal and external to the environment where the company is located. Therefore, the proposal to solve the problem of this research project was to develop a strategic plan to control administrative management in the "CEMEAG" that is directed or directed through strategies that, when applied, help us with the fulfillment of objectives and company goals, to maintain and grow over time.El Centro de Mercadeo Agropecuario-CEMEAG de la Provincia de Tungurahua, es una compañía de Economía Mixta que está regulada por la Super Intendencia de Compañías de nuestro país, facilitando la concentración y comercialización de animales en pie, más conocida como la feria de los lunes de ganado en Tisaleo sector Huachi la libertad, por lo cual se ha venido realizando esta actividad por más de 40 años en el mercado. El presente trabajo de investigación está destinado a identificar la situación actual de la empresa tanto como en su planificación estratégica y gestión administrativa, que a su vez esto nos permitirá evaluar y desarrollar estrategias para mejorar y mantener la empresa en el transcurso de los años o a través del tiempo. La información recolectada por el desarrollo de la investigación de campo en el Centro de Mercadeo Agropecuario “CEMEAG”, fueron que no contaban con un plan estratégico establecido, que debería ser parte de la gestión administrativa, para mejorar cada día y poder afrontar las adversidades y problemas que se puedan desencadenar tanto como internas y externas del entorno donde se encuentra la empresa. Por ende, la propuesta para solventar el problema de este proyecto de investigación fue desarrollar un plan estratégico para controlar la gestión administrativa en el “CEMEAG” que sea direccionada o encaminada por medio de las estrategias que al aplicarlas nos ayuden con el cumplimiento de objetivos y metas de la empresa, con la finalidad de mantenerse y crecer con el tiempo.spaopenAccessINVESTIGACIÓNPLAN ESTRATÉGICOGESTIÓN ADMINISTRATIVAADMINISTRACIÓNEMPRESA AGROPECUARIAOBJETIVOSESTRATEGIASPlanificación estratégica para controlar la gestión administrativa del Centro de Mercadeo Agropecuario-Cemeag de la provincia de TungurahuabachelorThesis