DT - Sánchez Herrera, Bertha JeanethEugenio Llambo, Aracelly Guadalupe2024-08-132024-08-132024-08https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/41976An audit is a systematic and independent process of examining and evaluating financial, operational or other information within an entity, for the purpose of verifying its truthfulness and reliability. In this context, the study "Internal control audit in the business department of the San Martín de Tisaleo Savings and Credit Cooperative" was proposed. The objective was to realize out an internal control audit in said department to evaluate compliance and effectiveness of the established controls in relation to the objectives and goals of the institution. The methodology included interviews, surveys, questionnaires according to the COSO II model and detailed analysis of financial and operational documents. Among the main findings, deficiencies were identified, such as the lack of cross-checks between information provided by applicants and external sources to ensure its accuracy. Key performance indicators related to credit promotion are also not regularly monitored, nor are credit approval and rejection rates reviewed to identify areas for improvement. After analyzing these findings, the audit was planned to evaluate the business department in areas key: credit management, promotion, organization and delivery of credits, monitoring and collection, recovery and management of bad credits. Finally, detailed results were communicated to the general manager through a comprehensive report, focusing on improving internal communication, implementing specific controls to manage risks, establishing formal procedures to verify applicant information, and developing a system for tracking key performance indicators.Una auditoría es un proceso sistemático e independiente de examen y evaluación de información financiera, operativa o de otro tipo dentro de una entidad, con el propósito de verificar su veracidad y fiabilidad. En este contexto, se planteó el estudio "Auditoría de control interno en el departamento de negocios de la Cooperativa de Ahorro y Crédito San Martín de Tisaleo". El objetivo fue realizar una auditoría de control interno en dicho departamento para evaluar el cumplimiento y efectividad de los controles establecidos en relación con los objetivos y metas de la institución. La metodología incluyó entrevistas, encuestas, cuestionarios según el modelo COSO II y análisis detallados de documentos financieros y operativos. Entre los principales resultados se identificaron deficiencias, como la falta de verificaciones cruzadas entre la información proporcionada por los solicitantes y fuentes externas para garantizar su precisión. Tampoco se monitorean regularmente los indicadores clave de desempeño relacionados con la promoción de créditos, ni se revisan las tasas de aprobación y rechazo de créditos para identificar áreas de mejora. Tras analizar estos hallazgos, se planificó la auditoría para evaluar el departamento de negocios en áreas clave: gestión de créditos, promoción, organización y entrega de créditos, seguimiento y cobro, recuperación y gestión de créditos incobrables. Finalmente, los resultados detallados fueron comunicados al gerente general mediante un informe exhaustivo, enfocándose en mejorar la comunicación interna, implementar controles específicos para gestionar riesgos, establecer procedimientos formales para verificar información de solicitantes y desarrollar un sistema de seguimiento de indicadores clave de desempeño.spaopenAccessCOOPERATIVACRÉDITOSGESTIÓNCONTROLAuditoría de control interno en el departamento de negocios de la Cooperativa de Ahorro y Crédito San Martín de Tisaleo Ltda.bachelorThesis