DT - Jiménez Estrella, Patricia PaolaRojano Moya, Heidi Dayana2025-02-212025-02https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/43630The objective of this integrative project was to determine the feasibility and profitability of the investment project for the development of a new snack product in the company Alnaturesa Cía. Ltda., contributing to obtain a guide for decision making on its investment feasibility. To carry out the project, a market study was conducted through a survey of potential target customers, identifying supply, demand and consumer preference, as well as an analysis of its administrative and financial structure. In addition, the cost components involved in the production process were identified, summarized in the cost sheet and the unit cost was obtained. The financial study allowed the projection of investment and financing, as well as the evaluation of financial sustainability with possible launching scenarios and their projected statements and flows. This analysis was carried out using matrices, which facilitated the systematic collection and organization of data. This methodological approach allowed obtaining accurate and reliable results, thus providing a comprehensive and detailed view of the findings obtained throughout this study. As results, it was obtained that the project was feasible in the commercial market by the target customers, thus giving a plus to the company to invest in the development of this new product. Likewise, the development of the integrating project helped the company to have more knowledge of the production times and the raw material used in the product in order to optimize the use of resources and obtain a greater benefit from the investment.El presente proyecto integrador, tuvo como objetivo, determinar la viabilidad y rentabilidad del proyecto de inversión para la elaboración de un nuevo producto de snacks en la empresa Alnaturesa Cía. Ltda., contribuyendo a obtener una guía para la toma de decisiones sobre su factibilidad de inversión. Para llevar a cabo el proyecto se realizó un estudio de mercado mediante una encuesta a posibles clientes meta, identificando la oferta, demanda y preferencia de los consumidores, de igual manera se analizó su estructura administrativa y financiera. Adicionalmente se identificó los componentes del costo que intervienen en su proceso de elaboración, resumido en la hoja de costos y obteniendo el costo unitario. El estudio financiero permitió realizar la proyección de inversión y financiamiento, así como la evaluación de la sostenibilidad financiera con los posibles escenarios de lanzamiento y sus estados y flujos proyectados. El presente análisis se ejecutó mediante matrices, las cuales facilitaron la recopilación y organización sistemática de los datos. Este enfoque metodológico permitió obtener resultados precisos y confiables, proporcionando así una visión integral y detallada de los hallazgos obtenidos a lo largo de este estudio. Como resultados, se obtuvo que el proyecto fue factible en el mercado comercial por parte de los clientes meta, dando así un plus a la empresa a invertir en la elaboración de este nuevo producto. Así mismo, el desarrollo del proyecto integrador ayudó a la empresa a tener más conocimiento de los tiempos de producción y la materia prima empleada en el producto para así optimizar el uso de recursos y obtener mayor beneficio de la inversión.esMERCADOOFERTADEMANDACOSTOSPlan de negocios para el proyecto de inversión de elaboración de snacks en la empresa Alnaturesa Cía. Ltda.bachelorThesis