Guerrero Velastegui, César AndrésCruz Garzón, Katherine AdrianaVillacis Gamboa, Natasha Tamara2024-08-272024-08-272024-07https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/42606Gamification consists of the use of game elements to generate a psychological and motivational impact. The objective of this work is to identify gamification strategies applicable to organizational culture. A quantitative research approach is used, with a descriptive and correlational scope, applying a quasi-experimental design, with bibliographic and field modality. The population under study corresponds to 35 Directors of the Ambato Savings and Credit Cooperative. A survey was applied as a technique and a structured questionnaire of 20 questions with a Likert scale was applied as an instrument; validated in its content by the "Aiken V" coefficient, additionally the Kaiser-Meyer-Olkin test (KMO) and the Bartlett sphericity test were validated. These are parameters with which the instrument is validated prior to its application. The reliability of the instrument was evaluated using Cronbach's alpha coefficient. In addition, a pre- and post-test "Organizational Culture Inventory – OCI by Cooke, R. A. & Laffertty, J. C. (1989)" is applied with dimensions validated in the aforementioned test on organizational culture, which were applied through an experiment of five interventions applying gamification strategies. The Shapiro-Wilk coefficient was used; just as a positive correlation was identified using Spearman's Rho coefficient, the alternative hypothesis that gamification strategies contribute to the transformation of organizational culture is accepted. Finally, Wilcoxon's nonparametric test was used. The results obtained in this study indicate that the use of rewards, competencies, curiosity and creativity as gamification strategies improve the organizational culture in the Cooperative.La gamificación consiste en el uso de elementos de juego para generar un impacto psicológico y motivacional. El objetivo del presente trabajo es identificar las estrategias de gamificación aplicables a la cultura organizacional. Se utiliza un enfoque de investigación cuantitativo, de alcance descriptivo y correlacional, aplicando un diseño cuasi experimental, con modalidad bibliográfica y de campo. La población objeto de estudio corresponde a 35 Directivos de la Cooperativa de Ahorro y Crédito Ambato. Como técnica se aplicó una encuesta y como instrumento un cuestionario estructurado de 20 preguntas con escala de Likert; validado en su contenido mediante el coeficiente "V de Aiken", adicionalmente se validó la prueba Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) y la prueba de esfericidad de Bartlett. Son parámetros con los cuales se valida el instrumento previo a su aplicación. Se evaluó la fiabilidad del instrumento mediante el coeficiente alfa de Cronbach. Adicionalmente, se aplica un pre y post test “Organizational Culture Inventory – OCI de Cooke, R. A. & Laffertty, J. C. (1989)” con dimensiones validadas en el test mencionado sobre cultura organizacional; mismas que fueron aplicadas a través de un experimento de cinco intervenciones aplicando las estrategias de gamificación. Se utilizó el coeficiente de Shapiro-Wilk; así como mediante el coeficiente Rho de Spearman se identificó una correlación positiva, se acepta la hipótesis alterna de que las estrategias de gamificación contribuyen a la transformación de la cultura organizacional. Finalmente, se utilizó la prueba no paramétrica de Wilcoxon. Los resultados obtenidos en este estudio indican que el uso de recompensas, competencias, curiosidad y creatividad como estrategias de gamificación mejoran la cultura organizacional en la Cooperativa.spaopenAccessARTÍCULO ACADÉMICOGAMIFICACIÓNRECOMPENSARECONOCIMIENTOMOTIVACIÓNCULTURA ORGANIZACIONALGamificación como una estrategia de transformación para la mejora de la cultura organizacionalArticle