Caisa Yucailla, Elías DavidAguilar Ortiz, Karen Paulina2022-08-082022-08-082022-08https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/35582Intellectual capital has always been present in business, but it was not until the nineties when it began to have more relevance in organizations, intellectual capital is not new, it has been present since the first salesman established a good relationship with a customer. The competitiveness of the economy has been supported by goal-directed actions, articulated in a four-level system, and is based on a multidimensional driving concept, in addition, it considers competitiveness as the ability to achieve rapid results and sustained economic growth. The research was significant for the medium-sized manufacturing companies of the province of Tungurahua, since the research will serve as an incentive to carry out the purposes of intellectual capital development and its impact on competitiveness. This study intends to make an approach analyzing the situation of intellectual capital of internal and external technical activities of manufacturing companies, and the tools used to identify the difficulties and benefits to develop it. The objective of the work will be to analyze the relationship between intellectual capital and the competitiveness of medium-sized manufacturing companies in the province of Tungurahua. The study has a quantitative method, since the relationship of the variables was analyzed by means of a questionnaire. The data will be processed by means of confirmatory factor analysis and later modeled by means of the structural equation system. Three factors will be considered: financial performance, cost reduction and use of technology, using Likert scales.El capital intelectual siempre ha estado presente en los negocios, pero no fue hasta la década de los noventa cuando empezó a tener más relevancia en las organizaciones, el capital intelectual no es nuevo, ha estado presente desde que el primer vendedor estableció una buena relación con un cliente. La competitividad de la economía se ha apoyado en acciones dirigidas a objetivos, articuladas en un sistema de cuatro niveles, y se basa en un concepto conductor multidimensional, además, considera a la competitividad como la capacidad de lograr resultados rápidos y crecimiento económico sostenido. La investigación fue significativa para las medianas empresas manufactureras de la provincia de Tungurahua, ya que la investigación servirá de incentivo para llevar a cabo los propósitos de desarrollo del capital intelectual y su impacto en la competitividad. Este estudio pretende realizar un acercamiento analizando la situación del capital intelectual de las actividades técnicas internas y externas de las empresas manufactureras, y las herramientas utilizadas para la identificación de las dificultades y beneficios para desarrollarlo. El objetivo del trabajo fue analizar la relación entre el capital intelectual y la competitividad de las medianas empresas de la industria manufacturera de la provincia de Tungurahua; el estudio posee un método cuantitativo, ya que se analizó la relación de las variables mediante un cuestionario. Los datos serán procesamos mediante el análisis factorial confirmatorio y posteriormente modelado mediante el sistema de ecuaciones estructurales. Para ello se considerará 3 factores: desempeño financiero, reducción de costos, uso de tecnología, mediante escalas de Likert.spaopenAccessARTÍCULO ACADÉMICOINVERSIÓN PUBLICITARIAVOLATILIDADINCERTIDUMBREANÁLISIS ESTADÍSTICOAdministración del capital intelectual: un factor de impacto competitivo en la industria manufacturera de la provincia de TungurahuaArticle