Parrales Molina, Carmen SusanaPillaga Riofrío, Bryan Israel2024-08-122024-08-122024-08https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/41949The writing process has historically been a challenge for many students and improving writing skills is a common concern in education. The aim of this research was to determine the effectiveness of using descriptive techniques to improve writing skills. The research approach is quantitative, empirical-analytical, and quasi-experimental. The study was divided into three phases: pre-test, intervention, and post-test. The pretest provided a baseline to assess students' initial writing skills. During the five-week intervention, specific descriptive techniques were applied in ten sessions, covering strategies such as the use of adjectives and adverbs, metaphors, personification, description, sensory and spatial use. These techniques were incorporated into prewriting, writing and post writing activities. The post-test assessed improvements after the intervention. Results highlighted significant improvements in students' performance on postintervention tests, supporting the effectiveness of descriptive strategies. In addition, a comprehensive approach was presented with five specific interventions, each with detailed strategies and lesson plans. Strong evidence from this study indicates that descriptive techniques have a positive impact on the development of students' writing skills. Improvements in postintervention tests support their effectiveness and highlight their relevance in the teaching of writing. These findings underscore the importance of integrating these techniques into writing instruction as a valuable approach to improving students' writing skills.La escritura ha sido un desafío para muchos estudiantes, y mejorar las habilidades de escritura es una preocupación común en el ámbito educativo. El propósito de este estudio fue investigar si el uso de técnicas descriptivas resulta efectivo para mejorar la capacidad de redacción. La investigación se basó en un enfoque cuantitativo, empírico-analítico y cuasiexperimental, dividido en tres etapas: un pre-test, una intervención y un post-test. El pre-test se empleó como punto de referencia para evaluar las habilidades iniciales de escritura de los estudiantes. Durante la intervención de cinco semanas, se implementaron técnicas descriptivas específicas en diez sesiones, incluyendo estrategias como la utilización de adjetivos y adverbios, metáforas, personificación, descripción, así como el uso de elementos sensoriales y espaciales. Estas técnicas se integraron en actividades de preescritura, escritura y revisión posterior. El post-test se utilizó para evaluar las mejoras después de la intervención. Los resultados evidenciaron mejoras significativas en el rendimiento de los estudiantes en las pruebas posteriores a la intervención, respaldando así la efectividad de las estrategias descriptivas. Además, se propuso un enfoque integral que comprende cinco intervenciones específicas, cada una con estrategias detalladas y planes de lecciones. La evidencia sólida de este estudio sugiere que las técnicas descriptivas tienen un impacto positivo en el desarrollo de las habilidades de escritura de los estudiantes. Las mejoras observadas en las pruebas posteriores a la intervención respaldan su eficacia y subrayan su importancia en la enseñanza de la escritura. Estos hallazgos enfatizan la relevancia de la integración de estas técnicas en la instrucción de escritura como un enfoque valioso para mejorar las habilidades de escritura de los estudiantes.spaopenAccessDESARROLLOTÉCNICAS DESCRIPTIVASEDUCACIÓNESCRITURAHABILIDADES DE ESCRITURAESTUDIANTESIMPACTOMEJORA DE LA ESCRITURAPRUEBASRESULTADOSEnhancing the Writing Skill Through Descriptive TechniquemasterThesis