Indacochea Mendoza, Luis ReneChacha Choco, Jennifer Xiomara2024-07-012024-07-012024-07-01https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/41705The present research project called “Adaptive processes and self-esteem in remedial students and first semester of the Psychopedagogy Career of the Technical University of Ambato”, aims to identify the relationship of adaptive processes in the self-esteem of remedial students. and first semester of the Psychopedagogy Degree. In chapter I, the theoretical framework itself was reviewed, which contains the following points: what are the adaptive processes, the red model and the types of adaptation. Chapter II contains the methodology with a mixed approach combining descriptive, exploratory and correlational elements. In addition, a questionnaire of Academic experiences in its reduced version (QVA-r) and a Lucy Reidl Self-esteem scale were applied, which contain dimensions related to adaptive processes and self-esteem corresponding to the two populations applied. A total of 70 levelling and first semester students participated. In chapter III, the results and discussion of the data obtained through the qualification of the instruments used to collect information were carried out. Likewise, in chapter IV the conclusions and recommendations were made taking into account the stated objectives. Therefore, following the steps for hypothesis validation using chi square, an alternative hypothesis was corroborated by rejecting the null. For this, the data were obtained: Total Calculated Chi Square 95.8478 and Chi Square Table 90.5313.El presente proyecto de investigación denominado “Procesos adaptativos y autoestima en los estudiantes de nivelación y primer semestre de la Carrera de Psicopedagogía de la Universidad Técnica de Ambato”, tiene como objetivo identificar la relación de los procesos adaptativos en la autoestima de los estudiantes de nivelación y primer semestre de la Carrera de Psicopedagogía. En el capítulo I se revisó el marco teórico mismo que contiene los siguientes puntos: que son los procesos adaptativos, modelo de tinto y los tipos de adaptación. En el capítulo II está la metodología con un enfoque mixto combinando elementos descriptivos, exploratorios y correlacionales. Además, se aplicó un cuestionario de vivencias Académicas en su versión reducida (QVA-r) y una escala de Autoestima Lucy Reidl mismos que contienen dimensiones relacionadas a los procesos adaptativos y autoestima correspondiente a las dos poblaciones aplicadas. Participaron en total 70 estudiantes de nivelación y primer semestre. En el capítulo III se realizó los resultados y discusión de los datos obtenidos mediante la calificación de los instrumentos utilizados para la recolección de información. Así mismo, en el capítulo IV se realizó las conclusiones y recomendaciones tomando en cuenta los objetivos planteados. Por ende, siguiendo los pasos para la validación de hipótesis mediante el chi cuadrado se corroboro una hipótesis alternativa rechazando la nula para esto se obtuvieron los datos Total Chi Cuadrado Calculado 95,8478 y Chi Cuadrado Tabla 90,5313.spaopenAccessPROCESOS ADAPTATIVOSQVA-RAUTOESTIMALUCY REIDLProcesos adaptativos y autoestima en los estudiantes de nivelación y primer semestre de la Carrera de Psicopedagogía de la Universidad Técnica de AmbatobachelorThesis