Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/32863
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMorocho Lara, Héctor Daniel-
dc.contributor.authorBosquez Rea, Jhoselyn Guillermina-
dc.date.accessioned2021-05-12T00:57:55Z-
dc.date.available2021-05-12T00:57:55Z-
dc.date.issued2021-05-01-
dc.identifier.urihttps://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/32863-
dc.descriptionThe various difficulties that arise in students in relation to logical thinking, as well as the scant application of didactic methodologies that enhance the development of capacities, abilities and skills that aim to analyze the relationship of cognitive abilities in mathematical logical thinking. Part of the evaluation and learning research line, the methodology uses a qualitative approach for the interpretation and description of results and quantitative because data was obtained and the corresponding analysis was carried out through percentages expressed in tables, the research modality used was the bibliographic one, since the information of the variables was obtained through books, magazines and scientific articles existing regarding the subject of study, of field by the acquisition of real data without manipulation variables, of descriptive level because it describes the characteristics and properties of the phenomenon of the study providing systematic and comparable information and analysis of the decomposition of the phenomenon to understand and explain its characteristics, the research was carried out at the “Caspicara” Basic Education school located in the province of Guayas canton the Empalme with a sample of 28 seventh grade students middle Basic Education. The techniques used were the survey and the observation, by means of the instruments the questionnaire and the observation sheet, respectively, validated by experts for your application. The research conclusions show that the development of cognitive skills and logical thinking in seventh grade evening section of the “Caspicara” school students is at an intermediate level with a greater inclination towards lower levels, and, it is determined that sometimes or never they develop activities that help enhance cognitive skills and the ability to think logically.es_ES
dc.description.abstractLas diversas dificultades que se presenta en los estudiantes con relación al pensamiento lógico, al igual de la escasa aplicación de metodologías didácticas que potencien el desarrollo de las capacidad, habilidades y destrezas llevan como objetivo el analizar la relación de las habilidades cognitivas en el pensamiento lógico matemático. Parte de la línea de investigación evaluación y aprendizaje, la metodología utiliza un enfoque cualitativo por la interpretación y descripción de resultados y cuantitativo porque se obtuvo datos y se realizó el análisis correspondiente a través de porcentajes expresados en tablas, la modalidad de investigación utilizada fue la bibliográfica, ya que la información de las variables se obtuvo a través de libros, revistas y artículos científicos existentes con respecto al tema de estudio, de campo por la adquisición de datos reales sin la manipulación de variables, de nivel descriptivo porque se describe las características y propiedades del fenómeno de estudio proporcionando información sistemática y comparable y analítica por la descomposición del fenómeno en sus elementos constitutivos para entender y explicar sus características, la investigación se realizó en la escuela de Educación Básica “Caspicara” ubicada en la provincia del Guayas cantón el Empalme con una muestra de 28 estudiantes de séptimo grado de Educación Básica media. Las técnicas utilizadas fueron la encuesta y la observación, por medio de los instrumentos el cuestionario y la ficha de observación respectivamente validados por expertos para su aplicación. Las conclusiones de la investigación evidencian que el desarrollo de las habilidades cognitiva y el pensamiento lógico en los estudiantes del séptimo grado sección vespertina de la escuela “Caspicara” está en un nivel intermedio con mayor inclinación hacia los niveles bajos, y, se determina que a veces o nunca se desarrollan actividades que ayuden a potenciar las habilidades cognitivas y la capacidad de pensar de manera lógica.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.subjectANALÍTICAes_ES
dc.subjectCIENTÍFICAes_ES
dc.subjectCUALITATIVAes_ES
dc.subjectESTRATEGIAes_ES
dc.subjectHABILIDADES COGNITIVASes_ES
dc.subjectINSTRUMENTOes_ES
dc.subjectINTERACCIÓNes_ES
dc.subjectMÉTODOes_ES
dc.subjectPENSAMIENTO LÓGICOes_ES
dc.subjectVARIABLESes_ES
dc.titleLas Habilidades Cognitivas y el Pensamiento Lógicoes_ES
dc.typemasterThesises_ES
Appears in Collections:Maestría en Educación, mención Enseñanza de la Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulación Bosquez Jhoselyn.pdf2,92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.