Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/26830
Title: Las relaciones interpersonales y la inclusión social de las personas con discapacidad visual en la Unidad Educativa Julius Doepfner de la Ciudad de Ambato
Authors: Ortiz Díaz, Marcelo Ivan
Caicedo López, Tatiana Lissette
Keywords: RELACIONES INTERPERSONALES
INCLUSIÓN LABORAL
DISCAPACIDAD
DERECHOS
INSERCIÓN
ACCESIBILIDAD
Issue Date: Nov-2017
Publisher: Universidad Técnica de Ambato, Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales, Carrera de Trabajo Social
Abstract: This research aimed to promote the interpersonal relationships and social inclusion of children and youth with visual impairment of the Unidad Educativa Julius Doepfner of the city of Ambato, in recognition of the skills and potential they possess, as well as also to the respect of their condition of life and their development in society. Addressing the issue of social inclusion is to seek a social interrelation between people with disabilities and society, often create social stereotypes, marginalization and grief for this human group, which reduce their self-esteem to consider non-productive. The methodology used in the investigative process was correlational and within the latter research, techniques applied, such as the survey and the interview with the purpose of gathering information about interpersonal relationships and social inclusion of the investigated. With the results obtained, conclusions were drawn that determined the existing shortcomings in the development of skills and competences of labor inclusion for people with visual impairment in society, in addition to discrimination and lack of acceptance of these people; which is why it was proposed as a recommendation to carry out a manual of process for the socio-labor inclusion of people with visual impairment of the Unidad Educativa Julius Doepfner at the Cooperativa San Francisco Ltda., in the city of Ambato; the same one that will have as main objective to create a practical instrument that guides to the inhabitants of the city of Ambato on the acceptance and participation that people with visual disability in their environment and the necessity to develop actions of awareness that involve both the family as well as to the same person with disabilities, thus recognizing their rights, promoting equal opportunities in society and facilitating their accessibility.
Description: El presente trabajo de investigación tuvo como propósito fomentar las relaciones interpersonales y la inclusión social de los niños/as y jóvenes con discapacidad visual de la Unidad Educativa Julius Doepfner de la ciudad de Ambato, en reconocimiento a las habilidades y potencialidades que poseen, así como también al respeto de su condición de vida y su desenvolvimiento en la sociedad. Tratar el tema de inclusión social es buscar una interrelación social entre las personas con discapacidad y la sociedad, muchas veces se crean estereotipos sociales, de marginación y pena por este grupo humano, del cual disminuyen su autoestima al ser considerados inútiles o no productivos. La metodología que se utilizó en el proceso investigativo fue la correlacional y dentro de esta última se aplicaron técnicas de investigación, como fueron: la encuesta y la entrevista con la finalidad de recabar información para mejorar las relaciones interpersonales de los investigados. Con los resultados obtenidos se emitieron conclusiones que determinaron las falencias existentes en el desarrollo de destrezas y competencias de inclusión laboral a las personas con discapacidad visual en la sociedad, sumado a ello la discriminación y la falta de aceptación de dichas personas; motivo por el cual se propuso como recomendación la realización de un manual de procesos para la inclusión laboral de los estudiantes con discapacidad visual de la Unidad Educativa Julius Doepfner en la Cooperativa San Francisco Ltda., de la ciudad de Ambato; el mismo que tendrá como objetivo principal crear una instrumento práctico que oriente a los habitantes de la ciudad de Ambato sobre el nivel de participación y oportunidades que tienen las personas con discapacidad visual en su entorno y la necesidad de desarrollar acciones de concienciación que involucren tanto a la familia como a la sociedad e incluso a la misma persona con discapacidad, reconociendo de esta manera sus derechos, promoviendo la igualdad de oportunidades en la sociedad y facilitando su accesibilidad.
URI: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/26830
Appears in Collections:Trabajo Social

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FJCS-TS-238.pdf2,06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.