Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/25910
Title: “El estrés laboral y su relación con el bienestar psicológico de los docentes”
Authors: Gaibor Gonzales, Ismael Álvaro Ps. Cl. Mst.
Olivo Galarza, Tatiana Alexandra
Keywords: ESTRÉS_LABORAL
NIVELES_ESTRÉS
BIENESTAR_PSICOLÓGICO
NIVELES_BIENESTAR
DOCENTES
Issue Date: 1-Jul-2017
Publisher: Universidad Técnica de Ambato - Facultad de Ciencias de la Salud - Carrera de Psicología Clínica
Abstract: This research is based on Stress at Work study and the direct relation with the psychologic health of Teachers, it was made in Ambato City “Huachi Grande” High School teachers. The following research uses documental-bibliographic methodology, considering main information was obtained from scientific-technical publications; also, this research emphasizes field-researching methods using psychologic reagents to prove the stated hypothesis. Reagents applied was based on OTI – WHO to determinate the level of stress at work that a person have on their professional field. RYFF test also was used to determinate psychological well-being of educators. Contextualization was an important part of this research, for the reason that previous data was used as base to start a useful research to society. This enquiry shows complete outcome data with their respective analysis of teachers being tested on this research. OTI – WHO Reagents shows that 17.14% of population has low stress level. 28.57% of population has medium stress level. 45.71% has stress. And finally, 8.57% has high stress level. RYFF reagents allows to evaluate Psychological well-being, and the results demostrates that 45.71% teachers has loww psychological well-being. 31.42% as medium psychological well-being and 22.85% high level of psychological well-being.
Description: Este proyecto investigativo está basado en diversos estudios sobre el estrés laboral y su relación con el bienestar psicológico en docentes, el cual se realizó en la ciudad de Ambato con los docentes que trabajan en la Unidad Educativa Huachi Grande. La presente investigación usa como apoyo la metodología documental-bibliografía, debido a que la información elemental fue obtenida de artículos científicos, libros, revistas entre otras publicaciones para conseguir diferentes puntos de vista sobre el tema; además se manejó la metodología de campo debido a que se utilizó reactivos psicológicos para comprobar la hipótesis alternativa. En esta investigación se presenta los resultados obtenidos, su análisis e interpretación de cada reactivo psicológico aplicado a los docentes, además de la tabulación con gráficos de cada test. Los reactivos aplicados son el cuestionario de Estrés laboral OTIS–OMS con el que se obtuvo como resultado que el 17.14% de la población presenta nivel bajo de estrés, el 28.57% obtuvo nivel intermedio de estrés, el 45.71% obtuvo estrés y el 8.57% obtuvo nivel alto de estrés. Para evaluar la variable bienestar psicológico se utilizó el cuestionario de Bienestar psicológico RYFF con el cual se encontró puntuaciones del 45.71% como nivel bajo de bienestar psicológico, 31.42% como nivel medio de bienestar psicológico y el 22.85% nivel alto de bienestar psicológico.
URI: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/25910
Appears in Collections:Psicología Clínica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
derechos de autor.pdf122,58 kBAdobe PDFView/Open
Tatiana-Alexandra-Olivo-Galarza.pdf825,07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.